
Fot. East News, Gerard/Reporter / X: @UOKiKgovPL
Dziś Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wystosował komunikat, w którym poinformowano, że
prezes UOKiK postawił
zarzuty Polskim Liniom Lotniczym LOT
. Skierowane zarzuty dotyczą m.in.
wprowadzania pasażerów w błąd
w kwestii
odpowiedzialności przewoźnika
oraz
wymaganych dokumentów przy reklamacjach
związanych ze zniszczonym, bądź zagubionym bagażem.
W komunikacie opublikowanym przez UOKiK zawiadomiono, że od jakiegoś czasu
do Urzędu wpływały skargi
dotyczące reklamacji bagażowych osób podróżujących Polskimi Liniami Lotniczymi LOT. W związku z doniesieniami o nieprawidłowościach prezes UOKiK postawił spółce
zarzuty "naruszania zbiorowych interesów konsumentów"
.
"Do UOKiK wpłynęły sygnały dotyczące reklamacji bagażowych osób podróżujących Polskimi Liniami Lotniczymi LOT. Konsumenci skarżą się na problemy z rozpatrywaniem reklamacji w przypadku uszkodzonego lub opóźnionego bagażu.
Prezes UOKiK postawił spółce zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów
" - poinformował UOKiK.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wykazał
nieprawidłowości i zastrzeżenia
związane z funkcjonowaniem Polskich Linii Lotniczych. LOT na swojej stronie internetowej miał informować pasażerów, że
nie ponosi odpowiedzialności za zniszczenie bagażu
wynikające z jego eksploatacji, np. wgniecenia, otarcia, zarysowania. Zgodnie z doniesieniami UOKiK, prawo nie przewiduje wyłączenia odpowiedzialności przewoźnika w takich przypadkach, a jedynie określa termin na wniesienie reklamacji.
Dodatkowo, w przypadku opóźnienia w dostarczeniu bagażu przewoźnik miał gwarantować zwrot tylko w sytuacji, gdy lot odbywał się poza kraj zamieszkania, do wysokości 100 dolarów za osobę i to
za określone rzeczy, takie jak bieliznę, ubrania czy artykuły toaletowe
. UOKiK poinformował, że zasady prawne
nie ograniczają odpowiedzialności
przedsiębiorcy do rekompensaty za zakup wyłącznie wskazanej, najpotrzebniejszej grupy produktów.
"Przedsiębiorca
nie może przyznawać konsumentom mniej praw, niż wynika to z przepisów prawa powszechnie obowiązującego
. Taką praktykę mogły stosować Polskie Linie Lotnicze LOT, dlatego wszcząłem postępowanie przeciwko temu przedsiębiorcy" - wyjaśnił
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny
.
Kolejną nieprawidłowością było wprowadzanie podróżnych w błąd, informując o dużej liczbie dokumentów i danych niezbędnych do rozpatrzenia reklamacji za uszkodzony lub opóźniony bagaż. UOKiK w komunikacie tłumaczy, że zgodnie z przepisami
takie
dokumenty nie są niezbędne do złożenia reklamacji
.
"Tymczasem zgodnie z przepisami takie dane i dokumenty
nie są niezbędne do złożenia reklamacji. Przedsiębiorca nie może od tego uzależniać jej rozpatrzenia
. Takie praktyki mogą powodować, że podróżni rezygnują z dochodzenia swoich praw" - przekazano w oświadczeniu.
Poinformowano, że Polskim Liniom Lotniczym grozi kara do 10 proc. obrotów za każdą z zakwestionowanych praktyk.
Przypomnijmy, że aktualnie trwa postępowanie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie
polityk bagażowych linii lotniczych Ryanair oraz Wizz Air
: