Logo
  • DONALD
  • BADANIE: ROSNĄCE KOSZTY ŻYCIA NAJBARDZIEJ UTRUDNIAJĄ ŻYCIE MILLENIALSOM, NAJBARDZIEJ OBAWIAJĄ SIĘ PRZYSZŁOŚCI

Badanie: rosnące koszty życia najbardziej utrudniają życie millenialsom, najbardziej obawiają się przyszłości

27.06.2022, 06:00
Deloitte opublikowało raport Global 2022 Gen Z & Millennial Survey, z którego wynika, że
poczucie niepokoju nieustannie towarzyszy przedstawicielom młodych pokoleń
. Aż
29 procent "zetek" i 36 procent millenialsów
wskazało, że największym wyzwaniem są
rosnące koszty życia
.
W Polsce ten odsetek był jeszcze większy - wynosił aż 47 i 49 procent. Największą różnicą między polskimi a zagranicznymi respondentami jest
obawa przed konsekwencjami braku społeczno-politycznej stabilności w regionie
, która w ogóle nie występuje w najczęstszych odpowiedziach zebranych globalnie. Z kolei w Polsce tę odpowiedź zaznaczyła co czwarta "zetka" i co piąty millenials. 
- Konsekwencje rosnących kosztów życia coraz mocniej dotykają przedstawicieli najmłodszych pokoleń. Nie jest to jednak nowe zjawisko, ale trend utrzymujący się od dłuższego czasu. Przedstawiciele pokoleń Y i Z od dawna odczuwają brak stabilności finansowej. Młode pokolenia coraz głośniej mówią też o
kwestii zdrowia psychicznego i wypaleniu zawodowym
. Wszystkie te czynniki w coraz większym stopniu mają wpływ na ich decyzje zawodowe. Znaczenie zarządzania talentami zyskuje na znaczeniu. Liderzy, którzy chcą zatrzymać wykwalifikowanych pracowników, powinni już dziś zmienić swój sposób myślenia o nich i o nowym modelu pracy - komentuje John Guziak, partner, lider zespołu ds. kapitału ludzkiego w Deloitte. 
72 procent osób z pokolenia Z i 77 procent osób z pokolenia millenialsów zauważa, że
przepaść między najbogatszymi i najbiedniejszymi ludźmi w ich kraju pogłębia się
. Z kolei tylko 45 procent przedstawicieli pokolenia Z i 44 procent millenialsów zgadza się, z opinią, że biznes ma pozytywny wpływ na społeczeństwo. 
Niestety blisko połowa wszystkich badanych odczuwa wypalenie spowodowane rosnącą liczbą obowiązków zawodowych, a jednocześnie co piąta "zetka" i co czwarty millenials wskazał, że jego pracodawca nie traktuje tego zjawiska należycie poważnie lub nie podejmuje żadnych kroków, żeby je powstrzymać. 
Niepokojący jest także fakt, że aż
43 procent przedstawicieli pokolenia Z wykonuje więcej niż jedną pracę
. W Polsce dodatkowym zajęciem trudni się co czwarta "zetka". Wśród millenialsów około ⅓ respondentów pracuje na półtora lub więcej etatu. 
- Wybierając pracodawcę, przedstawiciele pokoleń Y i Z kierują się znacznie większą liczbą czynników niż tylko finansami. Zarówno zoomerzy, jak i millenialsi liczą na to, że spełni on ich oczekiwania dotyczące budowania kariery w organizacji oraz umożliwi z
achowanie równowagi między życiem prywatnym a zawodowym
, m.in. poprzez elastyczne podejście do organizacji pracy. Kluczową rolę odgrywają tu liderzy, którzy powinni cechować się empatią i otwartością na potrzeby pracowników, jednocześnie wspierając ich w rozwoju. Równie istotna jest otwartość pracodawcy na tematy z zakresu zdrowia psychicznego, a także wdrożenie odpowiednich wspierających rozwiązań. Wszystkie te aspekty służą budowaniu kultury organizacyjnej opartej na wartościach - podsumowuje Joanna Świerzyńska, partnerka w dziale doradztwa podatkowego, talent partnerka w Deloitte. 
Badanie przeprowadzono na grupie 14,8 tysiąca przedstawicieli pokolenia Z ( urodzonych między styczniem 1995 roku a grudniem 2003 roku) oraz 8,4 tysiąca millenialsów (z roczników 1983-1994) pochodzących z 46 krajów świata, w tym z Polski, na przełomie grudnia 2021 roku i stycznia 2022 roku.
Zobacz też:

Dokarm kaczkę przez internet

Zapraszamy do zapoznania się z naszym Patronite, także jeżeli nie zamierzasz nic wpłacać. To jest nasz manifest:

https://patronite.pl/donaldpl

STRONA GŁÓWNA »
NAJLEPSZE KOMENTARZE TYGODNIA