Logo
  • DONALD
  • BOOKING.COM DOSTAŁO PO ŁAPKACH OD UOKIK, SERWIS NIEBEZPIECZNIK POKAZAŁ JAK ODZYSKAĆ PIENIĄDZE

Booking.com dostało po łapkach od UOKiK, serwis Niebezpiecznik pokazał jak odzyskać pieniądze

14.08.2025, 14:15
fot. Booking.com / Facebook @niebezpiecznik
Prezes
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
(UOKiK) Tomasz Chróstny podjął decyzję w postępowaniu ws. praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów Booking.com z siedzibą w Amsterdamie zgodnie z którą platforma ma wprowadzić zmiany, które zwiększą
przejrzystość platformy dla użytkowników
. Mowa o zamieszczaniu jasnych informacji, czy podmiot oferujący nocleg to przedsiębiorca, czy osoba prywatna.
Prowadzone postępowanie wykazało, że przypadku rezerwacji noclegu u podmiotów, które nie posiadają statusu przedsiębiorcy, platforma nieprawidłowo informowała o tym, że zmienia się zakres ochrony prawnej konsumenta. Oprócz tego UOKiK wskazał również, że
nieczytelny był także podział obowiązków między Booking.com a dostawcami usług
.
Urząd podkreśla, że w efekcie tych praktyk konsumenci mogli zawierać umowy, nie zdając sobie sprawy, że nie przysługuje im ochrona wynikająca z prawa konsumenckiego. Brakowało także informacji o tym, kto jest odpowiedzialny za wykonanie usługi zakwaterowania - Booking.com czy podmiot oferujący nocleg. Jest to istotne w przypadku np. składania reklamacji przez konsumenta.
Platforma zobowiązała się do
usunięcia naruszeń
i ich skutków. Jak podaje Urząd,
Booking.com zobowiązało się do przyznania rekompensat
.
Przysługują one konsumentom, którzy dokonali rezerwacji między 1 stycznia 2023 r. a dniem wprowadzenia zmian oraz złożyli lub złożą reklamację w jednej z trzech kwestii: nieinformowania przez Booking.com o tym, czy dostawca zakwaterowania jest przedsiębiorcą, czy osobą prywatną; nieinformowania o tym, że przepisy dotyczące ochrony konsumentów nie mają zastosowania do umów zawieranych z osobami prywatnymi; nieinformowania o podziale obowiązków między Booking.com a podmiotem oferującym nocleg.
Rekompensaty mają być uzależnione od posiadanego przez klienta poziomu programu lojalnościowego Genius. Osoby na poziomie pierwszym i drugim zyskają awans o jeden stopień, dzięki czemu będą mogły otrzymywać wyższe zniżki w obiektach. Z kolei  użytkownicy z poziomu trzeciego otrzymają 40 zł do wykorzystania na platformie Booking.com.
Serwis
Niebezpiecznik.pl
zachęca do składania reklamacji na usługi Booking.com i opublikował informacje,
jak krok po kroku ubiegać się o rekompensatę od platformy
:

Hej, przypominamy tylko:

1. Szanujemy nawet ostrą dyskusję i wolność słowa, ale nie agresję. Przemocowe treści będą usuwane.

2. W komentarzach można swobodnie używać embedów z mediów społecznościowych.

3. Polecamy założenie konta, dzięki temu możesz zobaczyć wszystkie swoje dyskusje w jednym miejscu i dodać coś (👉 Sortownia), co trafi na stronę główną.

4. Jeżeli chcesz Donalda bez reklam, dołącz do naszych patronów: https://patronite.pl/donaldpl

STRONA GŁÓWNA »
NAJLEPSZE KOMENTARZE TYGODNIA