Logo
  • DONALD
  • NOWY POMYSŁ MINISTERSTWA NA E-HULAJNOGI: MAJĄ BYĆ TRAKTOWANE JAK ROWERY

Nowy pomysł ministerstwa na e-hulajnogi: mają być traktowane jak rowery

25.05.2020, 09:06
fot. EastNews
Ministerstwu infrastruktury
, mimo wielu prób, wciąż nie udało się uregulować przepisów dotyczących
e-hulajnóg
. W zeszłym tygodniu resort zaprezentował kolejny już
projekt nowelizacji prawa o ruchu drogowym
. Według najnowszego pomysłu ministerstwa,
e-hulajnogi mają być traktowane jak rowery
, choć z kilkoma wyjątkami. 
W projekcie znalazła się definicja
"urządzenia transportu osobistego" (UTO)
, ma być to "pojazd o szerokości nieprzekraczającej w ruchu 0,9 m i długości nieprzekraczającej 1,25 m, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe, wyposażony w napęd elektryczny, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h". 
E-hulajnogą z prędkością
25 km/h
będzie można jednak jeździć tylko po jezdni i drodze dla rowerów, natomiast w strefie zamieszkania obowiązywać będzie
ograniczenie 20 km/h
. Po chodniku będzie można poruszać się tylko
"z prędkością pieszego"
. Oznacza to, że slalom między pieszymi z dużą prędkością zostanie zakazany. Poza tym po chodniku będzie można jechać tylko "wyjątkowo", gdy nie ma wyznaczonej drogi dla rowerów a na jezdni dopuszczalna prędkość dla samochodów wynosi ponad 30 km/h. 
Traktowanie UTO jako roweru oznacza również, że
osoby poniżej 18 roku życia
będą musiały mieć uprawnienia do kierowania e-hulajnogą. Chodzi tu o kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Osoby powyżej 18 roku życia nie będą musiały mieć specjalnych uprawnień. 
Poza tym w projekcie zapisano, że e-hulajnogą nie mogą jeździć dzieci poniżej 10 roku życia, za wyjątkiem strefy zamieszkania, a tam tylko pod opieką osoby dorosłej. Podkreślono też, że
UTO są jednoosobowe
, nie można jeździć na nich z drugą osobą. 
Inną nowością ma być zapis wskazujący, że
kierujący e-hulajnogą musi ustępować miejsca pieszym
. Jak oceniają eksperci, dzięki temu w razie kolizji z pieszym łatwiej będzie ustalić winnego. Za lekceważenie pieszych grozić ma
kara grzywny do 5 tysięcy złotych
.
W projekcie znalazły się również przepisy regulujące problem
współpracy wypożyczalni e-hulajnóg z samorządami
. Nowelizacja wymusi ustalenie zasad takiej współpracy, czyli w praktyce, prawdopodobnie opłaty dla samorządów za parkowanie pojazdów na chodnikach. Wypożyczalnie będą musiały też w ciągu 6 miesięcy dostosować za szybkie hulajnogi, tak, aby mogły one rozwijać maksymalną prędkość 25 km/h. 
Choć niektóre nowe pomysły ministerstwa budzą wątpliwości ekspertów, całość projektu oceniana są jako dobra. Specjaliści podkreślają, że wprowadzenie przepisów regulujących e-hulajnogi jest bardzo istotne i powinno nastąpić jak najszybciej. Projekt ministerstwa trafił teraz do konsultacji społecznych, zakończą się one w połowie czerwca. 
Zobacz też:
 

Hej, przypominamy tylko:

1. Szanujemy nawet ostrą dyskusję i wolność słowa, ale nie agresję. Przemocowe treści będą usuwane.

2. W komentarzach można swobodnie używać embedów z mediów społecznościowych.

3. Polecamy założenie konta, dzięki temu możesz zobaczyć wszystkie swoje dyskusje w jednym miejscu i dodać coś (👉 Sortownia), co trafi na stronę główną.

4. Jeżeli chcesz Donalda bez reklam, dołącz do naszych patronów: https://patronite.pl/donaldpl

STRONA GŁÓWNA »
NAJLEPSZE KOMENTARZE TYGODNIA