Logo
  • DONALD
  • WROCŁAW: KOSTARYKAŃSKI HAKER NA LUZAKU WŁAMAŁ SIĘ DO SYSTEMU PĘTLI TRAMWAJOWEJ, MPK USPOKAJA

Wrocław: kostarykański haker na luzaku włamał się do systemu pętli tramwajowej, MPK uspokaja

30.09.2024, 15:00
fot. East News
Na początku września kostarykański haker opublikował tekst, w którym opisuje, jak udało mu się
włamać do wrocławskiego systemu pętli tramwajowej
. W pierwszej próbie udało mu się
zgadnąć hasło: 1111
. MPK Wrocław uspokaja jednak, że system służył jedynie do monitorowania i zbierania danych, a
zdalne sterowanie zwrotnicami lub sygnalizacją jest niemożliwe
.
Bertin Jose napisał w artykule na portalu Medium, że jest fanem pociągów, ale "nigdy
nie sądził, że uda mu się przejąć system trakcyjny pociągów w Polsce
z jego własnego domu w Kostaryce". Mężczyzna jest hakerem zajmującym się cyberbezpieczeństwem, sprawdza zabezpieczenia i prowadzi badania na temat sprzętów podatnych na ataki. Gdy znajdzie lukę w kodzie, która umożliwia jego zhakowanie, informuje o tym operatora systemu.
Jak opisał Kostarykańczyk, w marcu włamał się do systemu pętli tramwajowej Klecina we Wrocławiu, po wpisaniu czterech jedynek jako hasła. Zauważył, że
działa także hasło składające się z czterech dwójek
, dlatego nie kontynuował dalszych testów i skontaktował się z polskimi organami zarządzania ruchem kolejowym. Przez pół roku jednak
nikt mu nie odpowiedział
, dlatego zdecydował się opublikować tekst, w którym opowiedział o swoim odkryciu, zamieszczając zrzuty ekranu i dokładnie opisując swoje działania.
Zostało o tym poinformowane MPK Wrocław, które
Gazeta Wrocławska
poprosiła o komentarz. Daniel Misiek z biura prasowego zapewnia, że system, z którym połączył się Kostarykańczyk,
służy jedynie do monitorowania pętli i podglądu parametrów
, a zdalne kontrolowanie zwrotnic i sygnalizacji jest niemożliwe.
- Nie było i nie ma sytuacji jakiegokolwiek zagrożenia. Informacja opisywana przez branżowe media dotyczyła możliwości zdalnego łączenia z systemem monitorowania sytuacji wjazdów/zjazdów na pętli Klecina, co pozwalało jedynie na podgląd danych zbieranych przez ten system - tłumaczy Misiek. - Obecnie nie ma już możliwości takiego podglądu. Podkreślamy, że w żadnym momencie nie było możliwości zewnętrznego sterowania sygnalizacją, zwrotnicami, ani innymi elementami infrastruktury MPK Wrocław.
Rzecznik podkreśla, że bezpieczeństwo pasażerów nie było zagrożone, podobnie jak ruch tramwajowy, a "MPK Wrocław traktuje kwestie bezpieczeństwa teleinformatycznego bardzo poważnie".
Zobacz też:

Hej, przypominamy tylko:

1. Szanujemy nawet ostrą dyskusję i wolność słowa, ale nie agresję. Przemocowe treści będą usuwane.

2. W komentarzach można swobodnie używać embedów z mediów społecznościowych.

3. Polecamy założenie konta, dzięki temu możesz zobaczyć wszystkie swoje dyskusje w jednym miejscu i dodać coś (👉 Sortownia), co trafi na stronę główną.

4. Jeżeli chcesz Donalda bez reklam, dołącz do naszych patronów: https://patronite.pl/donaldpl

STRONA GŁÓWNA »
NAJLEPSZE KOMENTARZE TYGODNIA

Popularne dzisiaj

Daniel Martyniuk objawił się jako antysystemowiec i wolnościowiec, tłumaczy, że jest za dużo ograniczeń

Daniel Martyniuk objawił się jako antysystemowiec i wolnościowiec, tłumaczy, że jest za dużo ograniczeń
32
"Ludzie, precz z władzą. Precz z prawem. Tylko my! Ludzie, którzy wolność kochają!". Zobacz więcej »

Niemiło na Komisji Kultury: poseł Suski powiedział "do widzenia, d*bile" i wyszedł

Niemiło na Komisji Kultury: poseł Suski powiedział "do widzenia, d*bile" i wyszedł
25
"Trzeba to w jakiś sposób ocenić, a ponieważ nie ma możliwości zabrania głosu, to pozostaje tylko określenie tego w ten sposób". Zobacz więcej »

Rolnicy z krajów UE protestują w Brukseli, chcą zatrzymać umowę Mercosur

Rolnicy z krajów UE protestują w Brukseli, chcą zatrzymać umowę Mercosur
41
 Funkcjonariusze zaapelowali do mieszkańców, aby unikali podróżowania samochodami i w miarę możliwości pracowali dziś z domu. Zobacz więcej »

Komisji Europejskiej odwidziało się i nie będzie całkowitego zakazu aut spalinowych od 2035 roku

Komisji Europejskiej odwidziało się i nie będzie całkowitego zakazu aut spalinowych od 2035 roku
60
Pojawiła się natomiast nowa propozycja, zakładająca, że producenci pojazdów zostaną zobowiązani do redukcji emisji CO2 o 90 proc. Zobacz więcej »
Więcej popularnych