
fot. East News
W ostatnich dniach 
Unia Europejska 
poinformowała, że 
zrezygnowała
 z planu 
wprowadzenia obowiązkowych badań lekarskich 
co pięć lat dla kierowców mających
 ponad 70 lat
. Plany te uznała za dyskryminujące. Jako alternatywę przyjęto 
inne zasady
 oceny stanu zdrowia, które będą dotyczyć tylko poszczególnej grupy seniorów.
Nowe, bardziej elastyczne rozwiązanie przewiduje, że osoby po 70. roku życia 
będą musiały przejść kontrolę zdrowotną 
jedynie w sytuacji 
ubiegania się o nowe prawo jazdy
. Procedury dotyczące weryfikacji zdrowia seniorów opracuje 
samodzielnie
 każde państwo członkowskie. Forma badania ustalana będzie samoistnie przez dany kraj UE. Takie rozwiązanie pozwoli władzom kraju na wprowadzenie 
praktycznych rozstrzygnięć
 dostosowanych do 
lokalnych realiów
 funkcjonowania w danym państwie, np. struktury demograficznej czy systemu ochrony zdrowia.
Choć wraz z wiekiem wzrasta ryzyko pogorszenia kondycji zdrowotnej, to Unia Europejska podkreśla, że decyzje o możliwości prowadzenia pojazdu powinny być podejmowane
 indywidualnie
, a nie na podstawie z góry ustalonego dokumentu. Jak podaje Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, w 2024 roku kierowcy po 60. roku życia spowodowali ponad 3800 wypadków drogowych w Europie. Statystyki te pokazują, że należy 
monitorować
 stan zdrowia kierujących seniorów, ale bez 
odbierania im prawa do samodzielności.
Nowe ustalenia obejmą także zmiany w dokumentach. 
Wszystkie prawa jazdy
, również te bezterminowe, będą teraz ważne 
maksymalnie 15 lat
. W Polsce obowiązek wymiany dokumentów rozpocznie się w 
2028 roku
. Badania lekarskie nie będą potrzebne, ale wymagana będzie zapłata 
100,50 zł 
za wydanie nowego dokumentu.
To nie koniec zmian. Unia Europejska zapowiada wprowadzenie 
cyfrowego prawa jazdy
, czyli elektronicznej wersji dokumentu, zaakceptowanego we wszystkich krajach członkowskich. Ta modyfikacja ma ułatwić podróżowanie obywatelom oraz pozytywnie wpłynąć na rozwiązywanie spraw za granicą.