Logo
  • DONALD
  • BADANIE: GRY KOMPUTEROWE ROZWIJAJĄ INTELIGENCJĘ U DZIECI, ALE TELEWIZJA JUŻ NIE

Badanie: gry komputerowe rozwijają inteligencję u dzieci, ale telewizja już nie

15.05.2022, 15:30
Naukowcy
z Karolinska Institutet w Szwecji i Vrije Universiteit Amsterdam
postanowili sprawdzić
, w jaki sposób nawyki amerykańskich dzieci spędzających swój czas przed
ekranami telewizorów i komputerów korelują z rozwojem ich zdolności poznawczych
w czasie.
W badaniu wzięło udział ponad
9000 chłopców i dziewcząt z USA.
W wieku dziewięciu lub dziesięciu lat dzieci poddano serii testów psychologicznych w celu oceny ich ogólnych zdolności poznawczych. Dzieci i ich rodzice byli pytani o ilość czasu spędzanego przez dzieci na oglądaniu telewizji i filmów, graniu w gry wideo i korzystaniu z mediów społecznościowych. Badanie kontynuowano po dwóch latach
Wówczas ponownie przeprowadzono testy psychologiczne. Umożliwiło to badaczom sprawdzenie, w jaki sposób wyniki dzieci różniły się w poszczególnych sesjach testowych. Badacze uwzględnili przy tym różnice genetyczne, które mogą mieć wpływ na inteligencję, oraz różnice związane z wykształceniem i dochodami rodziców.
Okazało się, że
dzieci, które spędzały ponadprzeciętnie dużo czasu grając w gry wideo, zwiększyły swoją inteligencję bardziej niż przeciętnie
, podczas gdy oglądanie telewizji lub korzystanie z mediów społecznościowych nie miało ani pozytywnego, ani negatywnego wpływu. Wyniki badania opublikowane zostały w czasopiśmie Scientific Reports.
Dzieci spędzały średnio 2,5 godziny dziennie na oglądaniu telewizji, pół godziny na korzystaniu z mediów społecznościowych i 1 godzinę na graniu w gry wideo. Te dzieci, które poświęcały więcej czas na grę niż średnia, zwiększyli swoją inteligencję pomiędzy dwoma pomiarami o około
2,5 punktu IQ więcej niż średnia.
"Nasze wyniki potwierdzają tezę, że czas spędzany przed ekranem nie wpływa negatywnie na zdolności poznawcze dzieci, a gry wideo mogą wręcz przyczyniać się do wzrostu inteligencji. Jest to zgodne z kilkoma badaniami eksperymentalnymi dotyczącymi grania w gry wideo" - stwierdził Torkel Klingberg, profesor neuronauki poznawczej na Wydziale Neuronauki Karolinska Institutet.
Wyniki są również zgodne z ostatnimi badaniami pokazującymi, że inteligencja nie jest czymś stałym, ale jest cechą, na którą wpływają czynniki środowiskowe.
"Będziemy teraz badać wpływ innych czynników środowiskowych oraz to, jak efekty poznawcze wiążą się z rozwojem mózgu w dzieciństwie" - mówi Torkel Klingberg.
Zobacz też:

Dokarm kaczkę na Patronite

Zobacz nasz manifest, dowiedz się co próbujemy zrobić i czy chcesz być tego częścią:

https://patronite.pl/donaldpl

STRONA GŁÓWNA »
NAJLEPSZE KOMENTARZE TYGODNIA