
Fot. YouTube: Warner Bros Polska / Wirtualne Media / X: @musicnewsfactpl
Instytut Monitorowania Mediów (IMM) przeanalizował, jak film
Dom dobry
Wojciecha Smarzowskiego
, który miał premierę 7 listopada tego roku, wpłynął na
obecność tematu przemocy domowej w debacie publicznej
. Okazuje się, że w ubiegłym miesiącu Fundacja Feminoteka, zajmująca się przeciwdziałaniem przemocy wobec kobiet,
odnotowała 223-procentowy wzrost telefonów od osób poszukujących pomocy
.
Jak wynika z danych IMM, temat przemocy domowej pojawiał się w prasie, radiu, telewizji i na stronach internetowych zauważalnie częściej. W listopadzie
liczba publikacji dotyczących przemocy domowej wzrosła o 63%
w stosunku do tego samego okresu zeszłego roku, z kolei
ich zasięg wzrósł o 72%
.
- Film Smarzowskiego, dotykając bolesnego tematu, zmusił widzów do konfrontacji z rzeczywistością, często zamiecioną pod dywan - komentuje Tomasz Lubieniecki z Instytutu Monitorowania Mediów, cytowany przez
Wirtualne Media
, które piszą o
"efekcie Smarzowskiego"
. - Wzrost liczby telefonów do Feminoteki w połączeniu z gwałtownym wzrostem dyskusji w mediach społecznościowych dowodzi, że
Dom dobry
stał się kluczowym bodźcem do rozmowy o problemie
, który był często bagatelizowany.
Przez pierwszy miesiąc od premiery filmu,
w kinach obejrzało go 2,2 mln widzów
. Popularność filmu wyraźnie wpłynęła na obecność tematu przemocy domowej w dyskursie publicznym. IMM przebadał także media społecznościowe, gdzie zauważył jeszcze większe poruszenie -
liczba postów i komentarzy w tym temacie wzrosła sześciokrotnie
w porównaniu do listopada ubiegłego roku. Internauci dzielili się swoimi osobistymi doświadczeniami,
Google Trends odnotowało także wyraźny skok zainteresowania
wyszukiwaniem "przemoc domowa", które najpopularniejsze było w pierwszym tygodniu od premiery.
"Jeśli potrzebujesz wsparcia, możesz skontaktować się z Feminoteką pod numerem 888 88 33 88 w godzinach 1100 w dni powszednie lub wysłać wiadomość na
[email protected]
", przypominają Wirtualne Media.