
Fot.: @spectatorindex - TkTok / Fot.: @spectatorindex - TikTok / Fot.: @spectatorindex - X
Na przestrzeni ostatnich miesięcy na TikToku opublikowanych zostało wiele filmików promujących
dubajską czekoladę
- wyrób nadziany
kremem pistacjowym
z dodatkiem chrupiącego ciasta kataifi i pasty tahini. Okazuje się, że popularność tego produktu przyczyniła się do powstania
światowego niedoboru orzechów pistacjowych
, uprawianych przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych oraz Iranie.
Pierwsze nagranie, którego celem była promocja dubajskiej czekolady, pojawiło się na TikToku jeszcze
pod koniec 2023 roku
. Filmik został obejrzany
ponad 120 milionów razy
, jednak międzynarodowi twórcy zaczęli interesować się tym produktem dopiero na początku bieżącego roku. Wówczas w mediach społecznościowych ukazała się seria nagrań, których celem było m.in. porównywanie wyrobów od różnych producentów.
Dubajska czekolada stała się produktem popularnym w wielu krajach, co przyczyniło się do powstania
niedoboru pistacji na rynku
. W ciągu roku ceny tych orzechów wzrosły z 7,65 do 10,30 dolara za funt. Oznacza to, że
za kilogram pistacji obecnie zapłacić trzeba około 98 złotych
.
Orzechy te są coraz trudniej dostępne z powodu
ubiegłorocznych słabych zbiorów w Stanach Zjednoczonych
. Kraj ten jest wiodącym światowym eksporterem pistacji. W 2024 roku lokalnym producentom udało się zebrać mniej orzechów niż zazwyczaj, ale były one lepszej jakości. W związku z tym są one sprzedawane głównie w łupinach, co spowodowało
niedobór fabrycznie obranych ziaren
, używanych do produkcji dubajskiej czekolady.
W okresie od września 2024 roku do marca bieżącego roku irańscy producenci dostarczyli do Zjednoczonych Emiratów Arabskich o 40% więcej pistacji niż w ciągu poprzednich dwunastu miesięcy. Sytuacja ta przyczyniła się do sukcesu lokalnego producenta czekolady Fix, którego wyroby sprzedawane są tylko w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.
Międzynarodowi producenci dubajskiej czekolady, tacy jak Läderach i Lindt, skarżą się obecnie na
problemy z zaspokojeniem międzynarodowego popytu na ten produkt
. W rozmowie z Financial Times Charles Jandreau, dyrektor generalny brytyjskiej marki luksusowych czekolad Prestat Group, przyznał, że
popyt na dubajską czekoladę zaskoczył przedstawicieli branży
.
- Wydaje się, że produkt pojawił się znikąd - powiedział mężczyzna. - Nagle widzisz dubajską czekoladę w każdym sklepie osiedlowym - opisał.