Logo
  • DONALD
  • POLICJA NOTUJE ZNACZNY WZROST LICZBY WYPADKÓW Z E-HULAJNOGAMI, W TYM KILKA TRAGICZNYCH

Policja notuje znaczny wzrost liczby wypadków z e-hulajnogami, w tym kilka tragicznych

21.06.2025, 07:45
Fot. East News
Tylko w tym roku policja odnotowała
447 zdarzeń z udziałem osób, które korzystały z elektrycznych hulajnóg
. Dane Komendy Głównej Policji, do których dotarła
Rzeczpospolita
wskazują, że jest to dwukrotnie więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, gdy liczba takich zdarzeń wynosiła 242.
W co trzecim z tegorocznych wypadków ranne zostały dzieci
w wieku od 7 do 14 lat, które kierowały hulajnogami.
Co istotne,
dzieci do 10. roku życia mają prawny zakaz poruszania się na hulajnogach elektrycznych
, natomiast nieletni między 10. a 18. rokiem życia muszą posiadać kartę rowerową, by móc z nich korzystać. Jednak według danych opracowanych przez
Rzeczpospolitą
, to właśnie dzieci z tych grup wiekowych były poszkodowane najczęściej w tegorocznych wypadkach. Mowa o 255 osobach, przy łącznej liczbie 416 rannych w wyniku zdarzeń z udziałem kierujących hulajnogami elektrycznymi.
W tym roku odnotowano też
cztery młodociane ofiary śmiertelne
, które zginęły przez nieostrożne korzystanie z hulajnóg. Z kolei dorośli kierujący hulajnogami elektrycznymi spowodowali jedynie 76 incydentów. Większość spośród wszystkich tegorocznych wypadków miała miejsce w dużych miastach: 75 zdarzeń w Krakowie, 51 w Poznaniu, 44 w Łodzi i 37 w Warszawie.
- Hulajnogę trudniej prowadzić niż rower. Ma małe kółka, wystarczy niewielki uskok na drodze, by stracić równowagę.
Skutki urazów potęguje powszechne nieużywanie kasków
- poucza Antoni Rzeczkowski z Biura Ruchu Drogowego KGP, cytowany przez
Rzeczpospolitą
. - Apelujemy o rozwagę, a zwłaszcza o używanie kasków do ochrony głowy. Nie są obowiązkowe, jednak w trosce o własne bezpieczeństwo warto je stosować.
Zdarza się, że policjanci zatrzymują osoby jadące hulajnogami elektrycznymi z
prędkością sięgającą nawet 70 km/h
, przy czym dopuszczalny limit to 20 km/h na ścieżkach rowerowych. Na chodnikach, po których przemieszczają się piesi, ta prędkość powinna być jeszcze niższa.
- Z naszych badań wynika, że ponad 50% użytkowników elektrycznych hulajnóg przekracza dozwoloną prędkość, a tylko 5% stosuje kaski - dodaje rzecznik Instytutu Transportu Samochodowego Mikołaj Krupiński.
W maju posłanka PSL Agnieszka Maria Kłopotek złożyła interpelację do ministerstwa infrastruktury w sprawie
wprowadzenia obowiązku noszenia kasków
podczas jazdy na rowerze i hulajnodze elektrycznej. "Nie możemy czekać, aż kolejna rodzina straci matkę, ojca, dziecko. Nie możemy pozostawać bierni, wiedząc, że prosty element wyposażenia - kask - może uratować życie. To nie tylko kwestia odpowiedzialności, ale i empatii wobec ofiar i ich rodzin", czytamy w piśmie posłanki.
Zobacz też:

Hej, przypominamy tylko:

1. Szanujemy nawet ostrą dyskusję i wolność słowa, ale nie agresję. Przemocowe treści będą usuwane.

2. W komentarzach można swobodnie używać embedów z mediów społecznościowych.

3. Polecamy założenie konta, dzięki temu możesz zobaczyć wszystkie swoje dyskusje w jednym miejscu i dodać coś (👉 Sortownia), co trafi na stronę główną.

4. Jeżeli chcesz Donalda bez reklam, dołącz do naszych patronów: https://patronite.pl/donaldpl

STRONA GŁÓWNA »
NAJLEPSZE KOMENTARZE TYGODNIA