Pod koniec sierpnia w sieci pojawiło się
wygenerowane przez AI wideo
, na którym widać
kobietę ubraną w różową koszulkę, stojącą na szklanym moście i trzymającą głaz nad głową
. W pewnym momencie kobieta skacze do tyłu i
rozbija szklany most
, przez co wszyscy ludzie znajdujący się na nim
spadają do rzeki
. Film kończy się sceną, w której pies ratuje małą dziewczynkę i odprowadza ją do matki. W ciągu miesiąca wideo opublikowane przez facebookowy profil James Mason zdobyło ponad
200 tys. wyświetleń i 800 polubień.
Nagranie w ostatnim czasie stało się wiralem w sieci. Co więcej, wiele osób udostępnia je, wierząc, że cała sytuacja jest rzeczywista, co pokazuje,
jak bardzo AI może wpływać na postrzegania rzeczywistości
i interpretowanie otaczającego nas świata.

fot. X @western_bester
Jeden z internautów zwrócił również uwagę, że film i jego polubienia są dowodem na tzw.
teorii martwego internetu
, która mówi, że za większość treści i aktywności w sieci odpowiadają nie ludzie, a boty i sztuczna inteligencja. W jej rozumieniu ludzie już w 2016 roku przestali być aktywnymi współtwórcami globalnej sieci, a stali się nieświadomymi konsumentami treści, które są sztucznie generowane.

fot. X @Yung_WooLoo
Przypomnijmy, jak wielką popularność zyskała rozpoczęta przez nas
akcja z chałkoniem
, która na początku miała być żartem nawiązującym do trendu słabej jakości grafik generowanych przez AI, a ostatecznie szybko stała się marketingowym trendem i nieplanowaną kampanią społeczną ostrzegającą przed dezinformacją.