
Fot. East News
Sieć sklepów
Biedronka
wprowadziła
program premiowy dla pracowników
, w ramach którego najlepsze zespoły otrzymają dodatkowe nagrody finansowe za
najwyższą sprzedaż alkoholu
. Informację w tej sprawie ogłosiły związki zawodowe, które mają w planach złożenie zawiadomienia do Państwowej Inspekcji Pracy oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Program ruszył pod nazwą "Świąteczne Wyzwanie Sprzedażowe". Jak opisał dyrektor operacyjny Biedronki w instrukcji, którą cytuje portal kutno.net.pl, jest to "okazja, by pokazać siłę zespołów, zaangażowanie i determinację w codziennej pracy".
"
To również motywacja, by wspólnie zawalczyć o realne dodatkowe nagrody, które będą podziękowaniem za Wasz wysiłek
. Święta to czas pełen wyzwań, ale i wyjątkowych nagród - dla klientów, którzy otrzymują najlepszą obsługę, oraz dla Waszych zespołów, które będą miały powody do dumy" - czytamy.
W ramach programu
wyróżnionych ma zostać 500 sklepów
, które osiągną najwyższe wyniki w sprzedaży alkoholi mocnych i wina. Za najlepsze efekty przewidziane są
premie dla pracowników
. Dodatek ma wynieść
200 zł na osobę
.
Celem Biedronki jest
zwiększenie wydajności sprzedaży w okresie świątecznym
. Z relacji związkowców wynika, że wytyczne są przekazywane do sklepów w całym kraju i obciążają kadrę odpowiedzialnością za bezpośrednie realizowanie celów wolumenowych w segmencie używek.
"
Rekordowe zyski na rozpijaniu społeczeństwa? Żądamy wyjaśnień i godnych warunków pracy!
Mówimy jasno: okres świąteczny nie oznacza i nigdy nie będzie oznaczać przyzwolenia na wykorzystywanie pracowników i brak moralności!" - twierdzą związkowcy.
"Podczas gdy roczne koszty społeczne konsumpcji alkoholu sięgają w Polsce 93 miliardów złotych,
Biedronka robi z pracowników 'akwizytorów' wysokoprocentowych trunków
" - dodają.
Przeciwnicy tego programu podkreślają także, że tego typu wyzwania mogą prowadzić do powstania
niezdrowej konkurencji wśród pracowników
oraz
nakładania na nich presji
. Jednocześnie pojawiają się głosy ze strony tych, którzy uważają, że wynagradzanie pracowników premią za sprzedaż alkoholu jest etycznie wątpliwe.
W związku z tymi argumentami związkowcy zamierzają skierować sprawę do Państwowej Inspekcji Pracy oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Urzędnicy mają sprawdzić, czy zachęcanie pracowników do intensywnej promocji alkoholu i nagradzanie ich za to jest zgodne z obowiązującymi regulacjami i standardami etyki biznesowej.