Logo
  • DONALD
  • UOKIK NAŁOŻYŁ KARĘ NA FIRMĘ HANDLUJĄCĄ POZYTYWNYMI OPINIAMI W GOOGLE MAPS

UOKiK nałożył karę na firmę handlującą pozytywnymi opiniami w Google Maps

27.02.2023, 17:30
Prezes
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
poinformował, że
nałożył karę na firmę z Poznania
za handlowanie w internecie nieprawdziwymi recenzjami wprowadzającymi konsumentów w błąd. Chodzi o Agencję City Damian Trzciński.
Urząd przed nałożeniem kary zlecił badanie, z którego wynika, że 93 procent kupujących przez internet przy swoich wyborach kieruje się opiniami zamieszczanymi na temat danego produktu.
"Wpływ oceny innych klientów jest istotny w podjęciu ostatecznej decyzji zakupowej. Dlatego nieuczciwi przedsiębiorcy są gotowi zapłacić za pozytywne, chociaż nieprawdziwe recenzje" - podkreślono w poniedziałkowej informacji prasowej.
Kara, którą wymierzył urząd dla agencji to
40 tysięcy złotych.
Oprócz tego właściciel przedsiębiorstwa musi poinformować o wydanej decyzji w wykorzystywanych przez siebie serwisach.
Jak podaje UOKiK, Agencja City Damian Trzciński zajmuje się szeroko rozumianymi
internetowymi usługami marketingowymi
, w tym również pozyskiwaniem opinii do wizytówek Google. Miała ona oferować m.in. pozyskanie pozytywnych opinii w wyszukiwarce czy "poprawienie" negatywnych ocen w Google Maps.
Agencja w swojej reklamie podkreślała:
"Pozyskaj pozytywne opinie w Google"
, "Posiadasz negatywne opinie w Google Maps?
Pomożemy Ci je poprawić"
. Z oferty, podzielonej na sześć pakietów - największy obejmował
100 opinii w cenie 1,2 tys. zł
- mógł skorzystać każdy zainteresowany:
"Prezes UOKiK ustalił, że przedsiębiorca umyślnie wprowadzał konsumentów w błąd co do opiniowanych firm, w tym ich renomy, jakości usług czy oferowanych produktów. Z oferty Agencji City mógł skorzystać każdy i zamówić określoną liczbę pozytywnych recenzji. W cenniku dostępnych było 6 pakietów od small do premium; w tym ostatnim można było za 1200 zł kupić 100 opinii. W ramach działalności agencja tworzyła i zamieszczała w wizytówkach Google Maps fikcyjne komentarze. Recenzje były formułowane bez uprzedniego przetestowania produktów czy sprawdzenia rzetelności zleceniodawców. Co więcej, zlecający często mieli wpływ na brzmienie publikowanych opinii, a nawet sami je tworzyli, podczas gdy sama treść recenzji sugerowała wręcz przeciwnie: wiarygodność i niezależność" - podał UOKiK.
Zarzuty
usłyszała także firma
J+J Jakub Brożyna:
"Przedsiębiorca za pośrednictwem strony
Seosklep24.pl oferował usługę +Opinie w Google Maps+,
która obejmowała publikowanie pozytywnych lub neutralnych opinii i ocen w ramach wizytówek Google Maps. Treść opinii była generowana automatycznie, tworzona na zlecenie lub dostarczana przez zlecające firmy. Z naszych ustaleń wynika, że te działania miały przede wszystkim na celu lepsze pozycjonowania tych firm w internecie. Informacje o nich mogły pojawiać się wyżej w wynikach wyszukiwania przeglądarki Google i dzięki temu docierać do szerszego grona odbiorców" - poinformował UOKiK.
Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku spółki Opinie.pro z Lubartowa i SN Marketing z Krakowa. W listopadzie ubiegłego roku urząd ukarał je karami o łącznej wysokości ponad 70 tys. zł.
Zobacz też:

Dokarm kaczkę przez internet

Zapraszamy do zapoznania się z naszym Patronite, także jeżeli nie zamierzasz nic wpłacać. To jest nasz manifest:

https://patronite.pl/donaldpl

STRONA GŁÓWNA »
NAJLEPSZE KOMENTARZE TYGODNIA