
Fot.: c.ndyc - TikTok / Fot.: hungry_fam - TikTok
Sukces viralowej zabawki
Labubu
, stworzonej przez pekińską firmę
Pop Mart
, stał się przedmiotem pochwał ze strony chińskich władz. Według
Qiushi
- czołowego czasopisma Komunistycznej Partii Chin - rosnąca popularność
Labubu symbolizuje dynamiczny rozwój chińskiej kreatywności
i świadczy o tym, że kraj przekształca się z producenta tanich towarów w globalne centrum innowacji.
W opublikowanym artykule podkreślono, że Pop Mart, notowany na giełdzie w Hongkongu, odnosi coraz większe sukcesy za granicą. Produkty tej firmy, a w szczególności popularna zabawka, stały się rozpoznawalne nie tylko w Azji, ale również w Europie i Stanach Zjednoczonych.
O sukcesie Labubu świadczą także dane liczbowe. W 2023 roku
przychody Pop Martu poza Chinami kontynentalnymi wzrosły o 375%
do 5 miliardów juanów. Oznacza to, że zabawka zaprojektowana przez artystę Kasinga Lunga stała się popularna na całym świecie, a jej sprzedaż znacząco polepszyła sytuację finansową firmy.
"Popularność Labubu jest żywym dowodem zaangażowania chińskich firm w długoterminową innowację i rosnącego globalnego uznania dla chińskich produktów kreatywnych" - czytamy w analizie
Qiushi
.
Rosnące zainteresowanie pluszową postacią doprowadziło jednak także do
pojawienia się wielu podróbek
, określanych w tekście jako
"Lafufu"
. Niektóre fabryki w południowych Chinach produkujące repliki przyznały, że doświadczają trudności z nadążeniem za ogromnym popytem. W chińskich mediach społecznościowych popularność zyskały natomiast te filmiki, których celem było pokazanie, jak rozpoznawać oryginalne zabawki od ich imitacji.
W odpowiedzi na falę podróbek
władze Chin rozpoczęły kontrole wymierzone w nielegalnych producentów
. W odpowiedzi na ten krok część firm skupiła się na tworzeniu autorskich akcesoriów i ubrań dla oryginalnych Labubu.
W niektórych fabrykach dzienna produkcja sięga nawet 30 tysięcy sztuk
, a rosnąca popularność zabawek powoduje braki magazynowe.