
fot. East News
Z najnowszego badania
EY Barometr Przedsiębiorczości 2025
wynika, że aż
32 proc. rodzimych firm uważa, że nie da się prowadzić biznesu w Polsce
. Odmienne zdanie na ten temat ma 36 proc. rodzimych firm. 30 proc. przedsiębiorstw określiło z kolei warunki jako neutralne.
Badanie przeprowadzono w lutym i marcu 2025 roku w 16 krajach regionu. Przebadano 1031 przedsiębiorstw, w tym 179 w Polsce.
Okazuje się, że jednym z największych wyzwań dla polskich przedsiębiorców jest
niestabilność geopolityczna
. 68 proc. przedsiębiorstw wskazało, że spodziewało się, że wpłynie ona negatywnie na bezpieczeństwo finansowe ich firm.
Oprócz tego przedsiębiorcy jako największe wyzwania wskazali
koszty operacyjne
(67 proc.), pracy (65 proc.) oraz presję inflacyjną (63 proc.).
Aż 52 proc. badanych przedsiębiorców wskazało również na wysokie
stopy procentowe
jako negatywny element, który może wpłynąć na ich sytuację finansową:
- Wśród czynników wpływających negatywnie na sytuację finansową wskazywano wysoki koszt finansowania oraz utrudniony dostęp do kredytów. W najbliższych kwartałach spodziewamy się spadku stóp procentowych NBP, co wraz z dalszym wzrostem konkurencji w segmencie bankowości korporacyjnej będzie prowadziło do stopniowego spadku kosztów kredytu bankowego - zauważa Paweł Preuss, Partner EY, Lider Sektora Finansowego.
Przedsiębiorcy jako największe koszty, które muszą ponosić, wskazali
ceny energii oraz mediów
. Taką odpowiedź wybrało 69 proc. respondentów. Co istotne badanie prowadzono także wśród przedsiębiorców z Bułgarii, Chorwacji, Cypru, Czechach, Estonii, Grecji, Węgier, Łotwy, Litwy, Malty, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii i Turcji. Okazuje się, że na ceny energii wskazywali także innych przedsiębiorcy z Europy, jednak polskie firmy obawiały się ich bardziej.
- W ostatnich latach koszty energii znacząco wpłynęły na wzrost kosztów operacyjnych przedsiębiorstw, co wymusiło na nich konieczność adaptacji do zmieniającego się rynku - komentuje Jarosław Wajer, Partner EY, Lider Zespołu Energetycznego EY w Polsce.
Jako największe bariery badani wskazywali
biurokrację i regulacje
. Tylko 1/5 przedsiębiorców stwierdził, że przepisy i praktyki biznesowe wspierały oraz zachęcały do innowacji. Z kolei 16 proc. badanych uważa, że utrudniały one rozwój biznesu.