Logo
  • DONALD
  • AGORA I EUROZET CHCIAŁY POŁĄCZYĆ SIĘ W WIELKĄ GRUPĘ MEDIALNĄ, ALE UOKIK NIE POZWOLIŁ

Agora i Eurozet chciały połączyć się w wielką grupę medialną, ale UOKiK nie pozwolił

07.01.2021, 14:32
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
poinformował dziś, że
nie wyda zgody na przejęcie spółki Eurozet przez Agorę
. Uznano, że w wyniku połączenia powstałaby
silna grupa radiowa
"mogąca ograniczać konkurencję na rynku reklamy radiowej oraz rozpowszechniania programów radiowych"
.
Przypomnijmy, że
Agora w lutym 2019 roku kupiła 40% Eurozetu za 130,7 mln zł.
Pozostałe 60% trafiło w ręce spółki SFS Ventures powiązanej z Georgem Sorosem. We wrześniu Agora poinformowała, że zamierza wykupić te 60% udziałów i złożyła w tej sprawie wniosek do UOKiK. 
Urząd uznał jednak, że
przejęcie Eurozetu
(Radio ZET, Meloradio, Antyradio, Radio Plus, Chili ZET) przez Agorę (TOK FM, Radio Złote Przeboje, Radio Pogoda, Rock Radio)
doprowadziłoby do duopolu
: sytuacji, w której dwie wiodące grupy radiowe (Agora-Eurozet oraz RMF) miałby łącznie około 70% udziału w rynku. UOKiK podkreślił równiez, że działalność obu grup pokrywa się nie tylko w zakresie nadawania programów radiowych, ale również sprzedaży czasu reklamowego oraz pośrednictwa w sprzedaży czasu reklamowego w radiu.
- Zakaz koncentracji jest wydawany w sytuacji, gdy połączenie przedsiębiorców spowoduje
poważne, negatywne skutki dla rynku
, a jednocześnie nie jest możliwe uzgodnienie warunków, które w sposób całkowity i satysfakcjonujący eliminowałyby powstałe w wyniku koncentracji zakłócenia konkurencji. Tak było w przypadku koncentracji spółek Agora i Eurozet. 
W wyniku koncentracji doszłoby do powstania silnej grupy radiowej i nieodwracalnych zaburzeń w funkcjonowaniu konkurencji
 na lokalnych i ogólnopolskim rynku reklamy radiowej oraz rozpowszechniania programów radiowych - mówi
Tomasz Chróstny
, Prezes UOKiK.
- Powstałaby sytuacja zbliżona do duopolu, co prowadziłoby do marginalizacji pozostałych grup radiowych oraz stacji niezależnych. Dwie duże grupy radiowe mogłyby skutecznie wypierać z rynku pozostałych uczestników, mających zdecydowanie mniejszy udział w rynku i skromniejszą ofertę dla reklamodawców.
Skupienie w rękach dwóch przedsiębiorców ok. 70% udziału w rynku nie pozostawiałoby zbyt wiele przestrzeni dla pozostałych
, często niewielkich podmiotów, zatem szkody dla rynku i konkurencji byłyby niezwykle poważne - dodaje. 
Jak podaje UOKiK w dzisiejszym komunikacie, analiza rynków lokalnych wykazała, że po transakcji "w rękach Agory pozostawałoby 
ponad 40% częstotliwości radiowych w Poznaniu, Opolu i Aglomeracji Śląskiej
"
.
Wskazano również, że "na niektórych z rynków lokalnych reklamy radiowej procentowy udział połączonego podmiotu byłby bardzo wysoki
,
 np. w Legnicy kształtował się na poziomie 80-100%, w Poznaniu na poziomie 40-50%, w Zielonej Górze na poziomie 30-40%". 
UOKiK dodaje, że Agora złożyła "
propozycję warunków
, których realizacja miałaby jej pozwolić na przejęcie Eurozet", nie zostały one jednak zaakceptowane. 
"Przyjęcie zaproponowanych warunków nie zapobiegłoby jednak ograniczeniu konkurencji wynikającemu z koncentracji. Przedstawione przez Agorę warunki
nie powodowały bowiem realnej zmiany struktury rynków
(...). Co więcej, spełnienie warunków mogłoby prowadzić do pogorszenia konkurencyjności rynku radiowego" - czytamy.
Decyzja UOKiK nie jest prawomocna, Agora może odwołać się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 
Zobacz też: 

Donald.pl na Patronite

Masz złe zdanie o dzisiejszych mediach?

My mamy gorsze: https://patronite.pl/donaldpl

STRONA GŁÓWNA »
NAJLEPSZE KOMENTARZE TYGODNIA