Logo
  • DONALD
  • MARKA YES ZNOWU ZBIERA KRYTYKĘ ZA TĘCZOWY MARKETING, TYM RAZEM ZE WSZYSTKICH STRON

Marka YES znowu zbiera krytykę za tęczowy marketing, tym razem ze wszystkich stron

13.06.2023, 10:00
Firma jubilerska YES
zainicjowała właśnie kampanię, w ramach której zapowiedziała, że
rozda obrączki ślubne
pierwszym 10
parom jednopłciowym
, które
zalegalizują w Polsce swój związek.
Akcja ma nagłaśniać potrzebę legalizacji związków jednopłciowych.
Zgodnie z założeniem każda osoba, która
w czerwcu kupi pierścionek zaręczynowy,
może otrzymać obrączki w prezencie. Jednak stanie się to, dopiero gdy związki partnerskie zostaną zalegalizowane.
Klienci muszą wrzucić na Instagram zdjęcie z zaręczyn z opisem #YESforLove.
 - Jesteśmy całym sercem za równością, sprawiedliwością, szacunkiem i otwartością - mówi Justyna Lach dyrektorka marketingu firmy Yes.
 - Im głośniej będziemy domagać się legalizacji związków jednopłciowych, tym większa jest szansa, że to się w Polsce stanie - dodaje.
Kampania wywołała jednak
falę nieprzychylnych komentarzy
. Internauci zarzucają marce, że żeruje na sytuacji osób LGBT, oraz że swoją kampanią upokorzyła je:
"Wy sobie jaja robicie? Bo jak tak, to niezbyt śmieszny ten żart. Niesamowity marketing, który ma na celu pokazanie, jak to firma sprzedająca biżuterię jest inkluzywna i wspiera prawa LGBTQ+ w Polsce. Bo wiecie, jak kupicie pierścionek za 1000 złotych, wstawicie zdjęcie i oznaczycie markę Yes, to kiedyś, kiedyś albo i nigdy - jeżeli dożyjecie, a firma nie zostanie zlikwidowana, to przy wprowadzeniu możliwości zawierania związków małżeńskich przez polskiego ustawodawce, być może uda się Wam dostać obrączki od firmy (ale tylko gdy przepisy wejdą w życie do 31 grudnia 2027 r. + do wyboru będziecie mieli wskazane modele obrączek). Czyż to nie piękne? Czyż to nie genialne? Czy Wam naprawdę nie jest wstyd? Sytuacja osób LGBTQ+ w Polsce jest bardzo trudna. Z roku na rok jest coraz gorzej. Oddalamy się od tego, aby przyznać tym osobom jakiekolwiek prawa, a jakaś firma stwierdza, że w Pride Month (miesiącu dumy) LGBTQ+ ogłosi
konkurs, który wręcz te osoby upokarza
" - napisała influencerka
Nie.pełnosprytna.
Z kolei inna influecerka
Janina Daily
stwierdziła, że działania marki YES można porównać do
pinkwashingu:
"Kampanią #JestemKobietą pokazaliście, że możecie stać się liderem jeśli chodzi o mądry, odważny i zaangażowany społeczność marketing, że możecie wyznaczać trendy. Tym bardziej nie rozumiem, co się po drodze zmieniło. Najpierw przypinki #dajewszyje, które - według Was - "wspierały kobiety w Polsce", choć cały zysk z ich sprzedaży trafiał do Waszej kieszeni, ani złotówka na cel charytatywny, np. organizacje prokobiece. A teraz organizujecie konkurs, który w podręcznikach do marketingu będzie opisywany jako definicja pinkwashingu. I który
zwyczajnie upokarza
(tak, to dobre słowo - upokarza) pary jednopłciowe. Jeśli zaangażowany marketing ma być robiony w taki sposób, to lepiej nie robić go wcale" - napisała w komentarzu pod postem Yes.
Z kolei influencerka
Martyna Jałoszyńska
podziękowała YES za akcję, ponieważ może ona uświadomić wiele osób, że dla firm zawsze będzie
najważniejszy zysk, a nie
zaangażowanie społeczne:
"W sumie to może należy wam podziękować za tę akcję - może uświadomi niektórym wierzącym w dobre intencje firm, że dla korporacji nie ma czegoś takiego jak walka o prawa człowieka czy zaangażowanie społeczne - liczy się tylko zysk. Dokładnie to pokazaliście tym żenującym konkursem - że macie zerową empatię i brakuje wam poczucia elementarnej przyzwoitości, a wszystkie tego typu działania i kampanie z waszej strony obliczone są tylko i wyłącznie na zwiększenie obrotów. Rozwiązanie jest jedno: przeprosiny, wpłata na jedną z organizacji, które naprawdę pomagają i skończenie z udawaniem, że jesteście jakimiś bojownikami o lepszy świat. Nie jesteście. Jesteście zwykłą firmą, która w żałosny sposób próbuje robić kasę na ludziach, którzy chcieliby po prostu mieć podstawowe prawa" - napisała Martyna Jałoszyńska.
Yes natychmiast
odniosło się do sprawy
i w komentarzu pod postem promującym akcję. Przekazano, że akcja miała wzbudzić
dyskusję
a oskarżenia o pinkwashing są
bezzasadne
. Firma obiecała także, że nawet jeśli nie dojdzie do zmian w polskim prawie dotyczących związków jednopłciowych, to i tak przekaże parom obrączki:  
"Słuchajcie, czytamy wszystkie wasze komentarze i to dobrze, że rozmawiamy! Ten konkurs to tylko pretekst do dyskusji o równości małżeńskiej w Polsce i o tym, że nasz rząd lekceważy wyrok Trybunału Praw Człowieka i że to nie jest w porządku i powinno się zmienić. Na hasło pinkwashing możemy odpowiedzieć tyle, że "serio?" Jesteśmy jedną z nielicznych firm w Polsce, która w ogóle porusza ten temat, pokazuje społeczność LGBTQ+ i zwraca uwagę na nierówności. Prowadzimy biznes, ale wierzcie nam, ta akcja nie jest nastawiona na zysk. I spokojnie, obiecujemy, że obrączki przekażemy niezależnie od zmian w prawie. Tak więc tak. Jesteśmy z wami, a nie przeciwko wam. Wspierajmy się. Peace and love" - napisała marka.
Zobacz też:

Hej, przypominamy tylko:

1. Szanujemy nawet ostrą dyskusję i wolność słowa, ale nie agresję. Przemocowe treści będą usuwane.

2. W komentarzach można swobodnie używać embedów z mediów społecznościowych.

3. Polecamy założenie konta, dzięki temu możesz zobaczyć wszystkie swoje dyskusje w jednym miejscu i dodać coś (👉 Sortownia), co trafi na stronę główną.

4. Jeżeli chcesz Donalda bez reklam, dołącz do naszych patronów: https://patronite.pl/donaldpl

STRONA GŁÓWNA »
NAJLEPSZE KOMENTARZE TYGODNIA

Popularne dzisiaj

Zandberg krytykuje pomysł Bosaka, żeby nadawać uprawnienia ochotniczym pilnowaczom granic

Zandberg krytykuje pomysł Bosaka, żeby nadawać uprawnienia ochotniczym pilnowaczom granic
35
"Nie każdy nadaje się do służby. Nawet (a może zwłaszcza) jeśli mu się wydaje, że jest szeryfem" - podsumował Zandberg. Zobacz więcej »

Polska młodzież z najniższą wiarą w demokrację w porównaniu do reszty UE

Polska młodzież z najniższą wiarą w demokrację w porównaniu do reszty UE
41
Demokrację jako najlepszą formę rządów wskazało jedynie 48 procent badanych. Zobacz więcej »

TVN zawiesza współpracę z dziennikarzami oskarżonymi o gw*łt

TVN zawiesza współpracę z dziennikarzami oskarżonymi o gw*łt
30
Do Sądu Okręgowego w Katowicach trafił akt oskarżenia przeciwko dwóm dziennikarzom TVN Turbo Adamowi Kornackiemu i Patrykowi Mikiciukowi. Zobacz więcej »

Chiny chcą walczyć z coraz gorszą dzietnością, powstał odpowiednik 800+

Chiny chcą walczyć z coraz gorszą dzietnością, powstał odpowiednik 800+
25
Podobne działania już wcześniej wprowadzały lokalne władze. Zobacz więcej »
Więcej popularnych