Logo
  • DONALD
  • UOKIK ZEBRAŁ CWANE SZTUCZKI SPRZEDAWCÓW I PODPOWIADA, JAK NIE DAĆ SIĘ NABRAĆ NA UDAWANE OKAZJE

UOKiK zebrał cwane sztuczki sprzedawców i podpowiada, jak nie dać się nabrać na udawane okazje

25.11.2022, 07:00
Black Friday
, czyli Czarny Piątek to święto osób uwielbiających zakupy. Na początku był on popularny głównie w USA. Z czasem zaczęto obchodzi go także w Polsce. Od kilku już lat, zamiast Czarnego Piątku można mówić o
Czarnym Tygodniu
. Wiele sklepów ogłasza swoje promocje kilka dni wcześniej, dając klientom czas do namysłu. Tak jest również w przypadku tzw.
Cyber Monday,
który w tym roku przypada 28 listopada.
Eksperci zwracają jednak uwagę, że obniżki na Black Friday i Cyber Monday mają
charakter symboliczny
. Z ubiegłorocznych badań Deloitte wynika, że obniżki cen na
Black Friday sięgają średnio 3,6 procent.
Wiele sklepów niestety decyduje się na
nieuczciwe praktyki
i podnosi cenę wyjściową, a następnie twierdzi, że towar objęło ceną promocyjną. W związku z tym
UOKiK
przygotował dla konsumentów
poradnik
, w którym przestrzega jak nie dać się nabrać na nieuczciwe chwyty marketingowe wielu sklepów.
"
Podnoszenie cen na kilka dni przed planowaną wyprzedażą
to stwarzanie odpowiedniego tła do pozorowania kuszących obniżek. To nieuczciwy chwyt marketingowy, który ma przekonać konsumenta, że promocja jest bardziej atrakcyjna niż w rzeczywistości. Wkrótce wejdą w życie przepisy mające zniwelować takie praktyki. Implementacja Dyrektywy Omnibus będzie m.in. wymuszać precyzyjne podawanie informacji o zmianie cen towaru lub usługi oraz o ich najniższej cenie, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki" - pisze UOKiK.
Urząd podkreśla, że konsumenci powinni uważać na chwytliwe hasła reklamowe stosowane przez sprzedawców:
""Wielka wyprzedaż artykułów", "drugi produkt za pół ceny" - brzmi zachęcająco? Tylko jeśli nie okaże się, że promocja dotyczy jedynie wybranych produktów lub towarów konkretnej marki, a nie całego asortymentu sklepu. Konsumenci
powinni uważać na chwytliwe hasła reklamowe
, które mają być przynętą do zrobienia zakupów, nie tylko okazyjnych" - podaje.
UOKiK zwraca uwagę, by koniecznie
porównywać ceny
danych produktów w innych sklepach, wówczas, będziemy mieli wiedzę na temat realnej ceny danego produktu:
"Zanim uwierzy się  w "ofertę dnia", "wyjątkową okazję", "super obniżkę", warto sprawdzić ceny produktu w innych sklepach czy portalach. Może się okazać, że wcale nie trafiło się na specjalną promocję, a interesujący nas artykuł występuje w podobnej cenie w wielu miejscach, nie tylko czasowo" - napisano.
UOKiK podkreśla, że cena na metce ubrania zakupionego w sklepie stacjonarnym jest obowiązująca. Jeśli produkt został nam sprzedany po wyższej cenie, wówczas możemy ubiegać się o zwrot różnicy. W poradniku odniesiono się także do
anulowania zamówień
. Jeśli kupujący dokonał transakcji prawidłowo, sprzedający jest zobowiązany do wywiązania się z transakcji:
"Sklep może przeznaczyć na akcję promocyjną określoną ilość zapasów magazynowych. Po ich wyczerpaniu nie powinien oferować już możliwości zakupu. Jeśli jednak konsument prawidłowo przeprowadził transakcję, sprzedawca ją zaakceptował, a następnie okazało się, że brakuje towaru -
sklep ma obowiązek wywiązać się z zobowiązania"
- napisano.
Zobacz też:

Dokarm kaczkę przez internet

Dzięki, że jesteś na Donald.pl. Zobacz nasz manifest na Patronite, dowiedz się co próbujemy zrobić i czy chcesz być tego częścią:

https://patronite.pl/donaldpl

* Sprawdź nasz kanał na Telegramie - codziennie wysyłamy tu najważniejsze wiadomości: https://t.me/donaldplnews

STRONA GŁÓWNA »

Źródła:

2. https://www.youtube.com/watch?v=isWr6L43Syghttps://www.youtube.com/watch?v=isWr6L43Syg
Pokaż więcej (1)
NAJLEPSZE KOMENTARZE TYGODNIA