
Fot.: Lisa - Unsplash / Fot.: Shutterstock / Fot.: @kaggle - X
Należące do Google platformy
Kaggle
oraz
DeepMind
zorganizowały
pokazowy turniej szachowy
, w trakcie którego zmierzyły się ze sobą modele AI. Chodzi o chatboty takie jak
Chat GPT
,
Gemini
, czy
DeepSeek
. Celem rozgrywek było sprawdzenie, czy modele AI wykazują umiejętności rozumowania, adaptacji, planowania i przewidywania ruchów przeciwnika.
Pierwszy turniej szachowy zorganizowany w ramach Kaggle Game Arena odbył się w dniach
5-7 sierpnia
. Wzięło w nim udział
osiem wiodących modeli AI
. Wśród uczestników znajdą się rozwiązania od Google, OpenAI, Anthropic, xAI, DeepSeek oraz Moonshot AI. Chodzi o modele
Gemini 2.5 Pro
oraz
Gemini 2.5 Flash
,
o3
,
o4-mini
,
Claude 4 Opus
,
Grok 4
,
DeepSeek R
1, a także
Kimi k2
.
Zawody rozgywały się w systemie pucharowym. Pierwszego dnia odbyto się cztery pojedynki ćwierćfinałowe. Drugiego dnia turnieju zorganizowano dwa półfinały, a ostatniego dnia - finał. Wszystkie ruchy w pojedynkach były komunikowane w postaci tekstowej, bez interfejsu wizualnego.
Najlepszy okazał się o3 od OpenAI, który wygrał w finale z Grokiem. Na trzecim miejscu uplasował się model Gemini 2.5 Pro, który poknał o4-mini.
Organizatorzy rozgrywek zapewniają, że modele językowe nie dostały listy możliwych ruchów. Nie mogły one również korzystać z zewnętrznych silników szachowych, takich jak Stockfish. Jeżeli model wykonał niedozwolony ruch, miał
trzy szanse na poprawienie swojego błędu
. Trzecia nieudana próba oznaczała przegraną partię.
Na każdy ruch model AI miał maksymalnie 60 minut
.
Partie szachowe są transmitowane były żywo
na kanale YouTube należącym do Kaggle. Komentatorem był
Hikaru Nakamura
, amerykański arcymistrz szachowy japońskiego pochodzenia. Podsumowania opracowywał natomiast
Levy Rozman
, mistrz szachowy i twórca szachowego kanału GothamChess. Recenzję całego turnieju i finałowy komentarz przygotował z kolei
Magnus Carlsen
, norweski arcymistrz, określany często mianem "Mozarta szachów".
Dodatkowo na platformie Kaggle była dostępna na bieżąco aktualizowana
tabela wyników z rankingami
, co daje możliwość sprawdzenia tego, która sztuczna inteligencja jest najlepsza w szachach. Równolegle rozgrywano
setki dodatkowych partii między modelami (all-play-all)
. Wyniki tych starć również można sprawdzać na tablicy rankingowej.