
Fot. Shutterstock
Firma Authoritas przeprowadziła w
Wielkiej Brytanii
badania, które wskazują, że redakcje odnotowują
znaczny spadek odwiedzin ich stron internetowych
, jeśli w wynikach wyszukiwania pojawia się
podsumowanie AI
. Rezultaty badania zostały dołączone do skargi złożonej przez brytyjskich wydawców do urzędu ds. konkurencji
Jak wskazuje analiza Authoritas, współczynnik klikalności w przypadku wyświetlania podsumowań AI spada o
47,5% na komputerach stacjonarnych i 37,7% na urządzeniach mobilnych
. Badania zostały przeprowadzone jedynie na brytyjskim rynku wydawniczym, w dniach 16-22 kwietnia tego roku. Ich wyniki załączono również do
skargi złożonej w urzędzie antymonopolowym w Wielkiej Brytanii
.
Celem petycji jest
"powstrzymanie Google przed kradzieżą pracy brytyjskich dziennikarzy"
oraz wprowadzenie możliwości rezygnacji z AI Overviews, która jednocześnie nie blokowałaby dostępu do standardowych wyników wyszukiwania. Autorami skargi są grupa Movement for an Open Web, non-profit organizacja Foxglove oraz zrzeszenie Independent Publishers Alliance.
Google odniosło się do badań Authoritas, nazywając je "nieprecyzyjnymi", ponieważ ich zdaniem "oparto je na błędnych założeniach i analizach".
- Codziennie nadal kierujemy miliardy kliknięć do stron internetowych i
nie zaobserwowaliśmy dramatycznego spadku łącznego ruchu w sieci
, jak sugeruje się w badaniu - podsumował rzecznik Google. - Ludzie coraz częściej korzystają z rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, a funkcje AI w wyszukiwarkach umożliwiają im zadawanie jeszcze większej liczby pytań, tworząc nowe możliwości odkrywania stron internetowych.
Jednak podobne wyniki co Authoritas uzyskali inni autorzy badania, które tym razem przeprowadzono w Stanach Zjednoczonych. Ekspert rynku mediów Paweł Nowacki przekazał, że według analizy Pew Research Center "w USA użytkownicy Google, którzy widzą podsumowanie od AI rzadziej klikają w linki do innych stron internetowych niż użytkownicy, którzy ich nie widzą".
- Użytkownicy, którzy zetknęli się z podsumowaniem AI, kliknęli tradycyjny link wyników wyszukiwania w 8% wszystkich wizyt. Ci, którzy nie spotkali się z podsumowaniem sztucznej inteligencji,
kliknęli w wynik wyszukiwania prawie dwa razy częściej
(15% wizyt) - opisuje Nowacki.