Logo
  • DONALD
  • BADANIE: PRZESYT POWIADOMIEŃ I ALERTÓW PROWADZI DO ZNIECHĘCENIA I ZOBOJĘTNIENIA ODBIORCÓW MEDIÓW

Badanie: przesyt powiadomień i alertów prowadzi do zniechęcenia i zobojętnienia odbiorców mediów

21.06.2025, 10:15
Fot. Shutterstock
Według badania przeprowadzonego przez Reuters Institute for the Study of Journalism w 28 krajach, coraz więcej osób odczuwa
zmęczenie wywołane przesytem powiadomień ("alert fatigue")
dotyczących bieżących wiadomości newsowych. To z kolei prowadzi ich do
całkowitego wyłączania powiadomień i odcinania się od wiadomości
, aby uniknąć rozproszeń w ciągu dnia.
Dane zgromadzone przez instytut Agencji Reutera wskazały, że 79% badanych w ciągu tygodnia nie otrzymuje żadnego powiadomienia newsowego, a
43% z nich samodzielnie je wyłączyło
. Jak tłumaczyli, było ich za dużo i najczęściej
nie informowały o niczym dla nich istotnym lub przydatnym
. W badaniu zaznaczono, że redakcje informacyjne są świadome cienkiej granicy między informowaniem użytkowników o najważniejszych wydarzeniach a doprowadzaniem ich do zrezygnowania z subskrypcji, gdy powiadomień będzie zbyt wiele.
Z tego względu niektóre przedsiębiorstwa medialne są oszczędne w ilości alertów wysyłanych w ciągu dnia. Jak wskazuje badanie, brytyjski dziennik The Times wysyła nie więcej niż 4 powiadomienia dziennie, niemiecki telewizyjny dziennik Tagesschau średnio 1,9 powiadomienia, BBC News 8,3 powiadomienia, a New York Times - 10.
Rekordziści jednak sięgają do nawet 50 dziennie wysyłanych powiadomień
. Wśród nich są Jerusalem Post oraz CNN Indonesia.
- To zdecydowanie zmęczenie powiadomieniami, które częściowo ma związek z unikaniem wiadomości - komentuje Nic Newman,    główny autor raportu. - W ciągu dnia [użytkownicy] chcą się chronić przed rozproszeniami, by móc zająć się innymi rzeczami. To niekoniecznie znaczy, że nie są zainteresowani wiadomościami, po prostu
nie chcą ich przez cały czas, 24 godziny na dobę, atakujących jak rozpędzony pociąg
.
Analiza wskazuje także
agregatory newsowe
, takie jak Apple News czy Google, przez które użytkownicy mogą nieraz dostawać wiele powiadomień o tym samym wydarzeniu. Jednak takie agregatory jednocześnie ostrzegają redakcje przed nadmiarem alertów, ponieważ może to przysporzyć problemów całej branży.

Hej, przypominamy tylko:

1. Szanujemy nawet ostrą dyskusję i wolność słowa, ale nie agresję. Przemocowe treści będą usuwane.

2. W komentarzach można swobodnie używać embedów z mediów społecznościowych.

3. Polecamy założenie konta, dzięki temu możesz zobaczyć wszystkie swoje dyskusje w jednym miejscu i dodać coś (👉 Sortownia), co trafi na stronę główną.

4. Jeżeli chcesz Donalda bez reklam, dołącz do naszych patronów: https://patronite.pl/donaldpl

STRONA GŁÓWNA »
NAJLEPSZE KOMENTARZE TYGODNIA