
Fot. Unsplash: Adrian Sulyok, Yender Gonzalez
Szef Amazona
Andy Jassy
opublikował na firmowym blogu wpis, w którym przestrzegł swoich odbiorców przed tym, że w ciągu kilku lat sztuczna inteligencja zrewolucjonizuje strukturę zatrudnienia w firmie. Dzięki nowoczesnym technologiom Amazon ma osiągnąć wyższą wydajność, co prawdopodobnie doprowadzi do tego, że
niektóre stanowiska staną się zbędne
, a
liczba pracowników się zmniejszy
.
Przedsiębiorca zaznaczył, że wraz z rozwojem sztucznej inteligencji pojawią się natomiast nowe rodzaje zadań, co zwiększy zapotrzebowanie na pracowników posiadających konkretne umiejętności, dostosowane do nowoczesnego rynku pracy. Mimo to
ogólna liczba pracowników w Amazonie ma się zmniejszyć
, a efektywność firmy ma być lepsza.
"Powinno to zmienić sposób, w jaki wykonujemy naszą pracę.
Będziemy potrzebować mniej osób wykonujących niektóre z zadań
, które są wykonywane dzisiaj" - napisał Jassy. - "W ciągu najbliższych kilku lat spodziewamy się, że
zmniejszy to całkowitą liczbę pracowników
naszej firmy" - ocenił.
W swoim artykule dyrektor generalny Amazona wskazał także na rosnącą obecność agentów AI w każdej firmie. Zaznaczył on, że przyszłość nowoczesnych technologii jest jeszcze niejasna, ale rozwój postępuje szybko. W jego ocenie sztuczna inteligencja wpłynie na strukturę zatrudnienia we wszystkich przedsiębiorstwach.
Te przypuszczenia zostały potwierdzone przez dyrektora generalnego firmy
Anthropic
. Dario Amodei wskazał niedawno, że sztuczna inteligencja może doprowadzić do
wyeliminowania wielu stanowisk
w różnych branżach i w ten sposób przyczynić się do wzrostu bezrobocia. Zdaniem wielu niezależnych ekspertów realny wpływ nowoczesnych technologii na rynek pracy nadal jest trudny do oszacowania.
"Jesteśmy przekonani, że
agenci AI zmienią sposób, w jaki wszyscy pracujemy i żyjemy
" - napisał Jassy. - "Wiele z tych agentów dopiero powstanie, ale nie łudźcie się, są już gotowe i powstają szybko" - dodał.
Jako przykład zastosowania nowoczesnych technologii w Amazonie Jassy przedstawił osobistego asystenta
Alexa+
, który dzięki wdrożeniu sztucznej inteligencji jest w stanie wykonywać różne typy zadań. Przykładowo, rozwiązanie jest w stanie działać jak asystent zakupowy, pomagając klientom w dobieraniu odpowiedniego rozmiaru ubrań, porównywaniu ceny czy tworzeniu list produktów.
"Używamy również Generative AI w szerokim zakresie naszych wewnętrznych operacji. W naszej sieci realizacji zamówień
używamy AI, aby poprawić rozmieszczenie zapasów, prognozowanie popytu i wydajność naszych robotów
- wszystkie te czynniki poprawiły koszty obsługi i szybkość dostaw" - czytamy.