Logo
  • DONALD
  • BADANIE: MŁODZI WYBORCY PRZYZNAJĄ, ŻE ŹRÓDŁEM INFORMACJI O POLITYCE NAJCZĘŚCIEJ JEST DLA NICH TIKTOK

Badanie: młodzi wyborcy przyznają, że źródłem informacji o polityce najczęściej jest dla nich TikTok

02.05.2025, 06:00
fot. East News / Shuttherstock / X
Z sondażu UCE Research dla Onetu wynika, że ponad dwie trzecie
młodych Polaków
już wie, na kogo odda głos w nadchodzących wyborach prezydenckich. Wyniki badania pokazały, że najmłodsi wyborcy czerpią informacje na temat kampanii przede wszystkim z
TikToka
.
Chęć udziału w głosowaniu zadeklarowało aż
74,2%
ankietowanych w wieku od 18 do 25 lat. "Zdecydowanie" wybierze się na nie
43,4%
respondentów. 18 maja do urn "raczej" pójdzie
30,8%
uczestników badania.
Okazało się jednak, że aż
19,4%
młodych Polaków nie zamierza udać się na głosowanie. "Zdecydowany" brak chęci w tej sprawie deklaruje
9,3%
ankietowanych. Na wybory "raczej" nie uda się
10,1%
badanych.
6,4%
respondentów wciąż nie podjęło decyzji w tej sprawie.
Najbardziej zmobilizowani do wzięciu udziału w wyborach prezydenckich są młodzi zwolennicy
Koalicji Obywatelskiej
. Aż
85,2%
z nich deklaruje, że wybierze się na głosowanie. Podobnego zdania jest
84,8%
sympatyków
Lewicy
.
Na wybory zamierza również pójść
77,6%
młodych zwolenników
Prawa i Sprawiedliwości
. Podobnie zamierza zrobić
75,5%
sympatyków
Trzeciej Drogi
oraz
74,6%
osób, których poglądy są zgodne z programem
Konfederacji
.
Większość młodych Polaków wie już, na kogo odda głos.
30,8%
ankietowanych zadeklarowało, że "zdecydowanie" ma swojego faworyta.
38%
respondentów stwierdziło natomiast, że "raczej" już postanowiło, na kogo zagłosuje.
Najbardziej pewni w tej sprawie są wyborcy Lewicy. Okazało się, że aż
86,4%
tej grupy badanych wybrało już swojego kandydata na prezydenta. W dużej mierze zdecydowani są również zwolennicy Konfederacji.
82,3%
z nich ma swojego faworyta. W podobnej sytuacji są też sympatycy Koalicji Obywatelskiej (
78,6%
) oraz Prawa i Sprawiedliwości (
76,6%
).
Wyniki sondażu pokazały, że
19,8%
Polaków w wieku od 18 do 25 lat nie wie jeszcze, na kogo zamierza zagłosować.
11,6%
respondentów wybrało z kolei opcję "nie interesuje mnie to". Najmniej zdecydowani okazali się wyborcy Trzeciej Drogi. Jedynie
55,3%
młodych sympatyków tej partii podjęło już decyzję, na kogo odda swój głos.
W badaniu sprawdzono również, z jakich źródeł młodzi Polacy czerpią informacje na temat bieżącej kampanii prezydenckiej. Okazało się, że najczęstszym źródłem informacji jest dla nich
TikTok
. Na taką opcję wskazało
43,7%
ankietowanych. Z tej aplikacji korzystają przede wszystkim wyborcy Prawa i Sprawiedliwości, Konfederacji oraz Lewicy.
Na drugim miejscu znalazły się przekazy telewizyjne, na które wskazało
34,2%
respondentów. Nieco mnie popularne okazały się internetowe portale oraz serwisy informacyjne, z których informacje czerpie
24,4%
młodych Polaków.
Na dalszym miejscu znalazł się
Instagram
, z którego informacje polityczne czerpie
22,8%
ankietowanych. Nieco mniej przydatne w tej kwestii okazały się
Facebook
(
18,5%
) oraz
Twitter
(
18,4%
).
20,2%
respondentów zdobywa informacje o kampanii wyborczej od rodziny oraz znajomych.
Zobacz też:

Hej, przypominamy tylko:

1. Szanujemy nawet ostrą dyskusję i wolność słowa, ale nie agresję. Przemocowe treści będą usuwane.

2. W komentarzach można swobodnie używać embedów z mediów społecznościowych.

3. Polecamy założenie konta, dzięki temu możesz zobaczyć wszystkie swoje dyskusje w jednym miejscu i dodać coś (👉 Sortownia), co trafi na stronę główną.

4. Jeżeli chcesz Donalda bez reklam, dołącz do naszych patronów: https://patronite.pl/donaldpl

STRONA GŁÓWNA »
NAJLEPSZE KOMENTARZE TYGODNIA