
fot. East News
W ostatnich dniach
Unia Europejska
poinformowała, że
zrezygnowała
z planu
wprowadzenia obowiązkowych badań lekarskich
co pięć lat dla kierowców mających
ponad 70 lat
. Plany te uznała za dyskryminujące. Jako alternatywę przyjęto
inne zasady
oceny stanu zdrowia, które będą dotyczyć tylko poszczególnej grupy seniorów.
Nowe, bardziej elastyczne rozwiązanie przewiduje, że osoby po 70. roku życia
będą musiały przejść kontrolę zdrowotną
jedynie w sytuacji
ubiegania się o nowe prawo jazdy
. Procedury dotyczące weryfikacji zdrowia seniorów opracuje
samodzielnie
każde państwo członkowskie. Forma badania ustalana będzie samoistnie przez dany kraj UE. Takie rozwiązanie pozwoli władzom kraju na wprowadzenie
praktycznych rozstrzygnięć
dostosowanych do
lokalnych realiów
funkcjonowania w danym państwie, np. struktury demograficznej czy systemu ochrony zdrowia.
Choć wraz z wiekiem wzrasta ryzyko pogorszenia kondycji zdrowotnej, to Unia Europejska podkreśla, że decyzje o możliwości prowadzenia pojazdu powinny być podejmowane
indywidualnie
, a nie na podstawie z góry ustalonego dokumentu. Jak podaje Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, w 2024 roku kierowcy po 60. roku życia spowodowali ponad 3800 wypadków drogowych w Europie. Statystyki te pokazują, że należy
monitorować
stan zdrowia kierujących seniorów, ale bez
odbierania im prawa do samodzielności.
Nowe ustalenia obejmą także zmiany w dokumentach.
Wszystkie prawa jazdy
, również te bezterminowe, będą teraz ważne
maksymalnie 15 lat
. W Polsce obowiązek wymiany dokumentów rozpocznie się w
2028 roku
. Badania lekarskie nie będą potrzebne, ale wymagana będzie zapłata
100,50 zł
za wydanie nowego dokumentu.
To nie koniec zmian. Unia Europejska zapowiada wprowadzenie
cyfrowego prawa jazdy
, czyli elektronicznej wersji dokumentu, zaakceptowanego we wszystkich krajach członkowskich. Ta modyfikacja ma ułatwić podróżowanie obywatelom oraz pozytywnie wpłynąć na rozwiązywanie spraw za granicą.