
fot. East News
Rzeczpospolita
opublikowała najnowsze dane policji, z których wynika, że
liczba wypadków na hulajnogach elektrycznych wzrosła w ciągu ostatnich dwóch lat ponad dwukrotnie.
Największym problemem mają pozostawać prywatne urządzenia, z których zdejmowane są blokady prędkości.
Z danych, które publikuje dziennik, wynika, że w tym roku zanotowano już
1056 wypadków z
udziałem hulajnóg elektrycznych, podczas gdy w 2023 roku było to 487 zdarzeń, a rok temu - 633.
Wzrosła też liczba ofiar śmiertelnych
: w tym roku w wypadkach zginęło 10 osób jadących na hulajnogach, już dwa razy więcej niż w 2024.
Najbardziej alarmujące są dane dotyczące dzieci. Liczba wypadków w grupie wiekowe
j 7-14
w ciągu dwóch lat wzrosła aż czterokrotnie (z 66 w 2023 do 359). Tylko w tym roku na hulajnogach zginęło troje dzieci w tym wieku. W grupie
15-17
lat liczba wypadków wzrosła natomiast z 50 w 2023 do 230 w 2025 roku.
"Statystycznie w tym roku najwięcej było wypadków z udziałem 25-39-latków w sumie 175, jednak to tyle samo co dwa lata temu i tylko o jeden więcej niż w roku ubiegłym. Ludzie w tym wieku jeżdżą rozsądniej" - wskazują policyjne dane cytowane przez
Rzeczpospolitą
.
Policja wskazuje także, że prawdziwą plagą są
prywatne hulajnogi, z których zdejmowane są blokady prędkości.
- Importerzy z Chin sprzedają jako hulajnogi urządzenia rzekomo mogące jechać najwyżej 20 km/h, rodzice kupują je dzieciakom, nieświadomi tego, że ci kilkoma kliknięciami na ekranie odblokowują je i mogą poruszać się dużo szybciej, bo 50 czy nawet 80 km/h. Żaden rodzic nie dałby 13-latkowi motocykla, tymczasem nieświadomie kupuje mu hulajnogę, która jest bardziej wywrotna niż motocykl, a po zdjęciu blokady rozwija prędkość do kilkudziesięciu kilometrów na godzinę - komentuje w rozmowie z
Rzeczpospolitą
Łukasz Zboralski
, redaktor naczelny serwisu BRD24.pl.
Eksperci zwracają uwagę na konieczność
zaostrzenia przepisów.
Część projektów jest już przygotowywana. Chodzi m.in. o podwyższenie wieku, od którego można korzystać z hulajnogi z 10 do 13 roku życia, a także o przepisy, które wprowadziłyby określone wymogi dotyczące hulajnóg, a także konieczność ich rejestracji. Pomóc ma również przegłosowana już w Sejmie ustawa dotycząca obowiązkowych kasków.
Pojawia się jednak coraz więcej głosów dotyczących
ograniczenia
obecności hulajnóg na ulicach. Tą drogą poszedł Paryż, który zdecydował o wycofaniu hulajnóg na aplikację. Podobną decyzję podjęła niedawno czeska Praga.