
Fot.: East News / Fot.: jarmoluk - Pixabay / Fot.: Multiconsult Polska - Facebook
Główny Urząd Statystyczny opublikował zestawienie, z którego wynika, że
w ciągu ostatniej dekady średnie ceny lokali mieszkalnych w Polsce wzrosły o 110%,
co wpłynęło na wykształcenie się nowego trendu rozlewania się metropolii na przedmieścia, gdzie grunty są tańsze. Jedną z konsekwencji tej tendencji jest
wykluczenie transportowe
, polegające na braku lub niewystarczającym dostępie do transportu publicznego.
Sprawie przyjrzała się firma
Multiconsult Polska
, której pracownicy ocenili, że odpływ mieszkańców dużych ośrodków miejskich na przedmieścia spowodował zwiększenie się liczby problemów komunikacyjnych okolicznych gmin. Na powstanie zjawiska wykluczenia transportowego wpływać ma
brak odpowiedniej infrastruktury drogowej
czy możliwości zorganizowania transportu zbiorowego.
- Od pewnego czasu obserwujemy trend rozlewania się nowych osiedli poza największe metropolie, co powoduje piętrzenie się problemów komunikacyjnych okolicznych gmin, które nie zawsze są przygotowane na gwałtowny wzrost liczby mieszkańców - wskazał Przemysław Panek, kierownik zespołu analiz strategicznych w Multiconsult Polska. - Brak odpowiedniej infrastruktury drogowej czy transportu zbiorowego coraz częściej jest więc powodem wykluczenia transportowego mieszkańców i skazywania ich na podróże samochodami - dodał mężczyzna.
W związku z tą sytuacją Multiconsult Polska zleciło przeprowadzenie badania, którego wyniki pokazały, że do najbardziej wyczekiwanych zmian wśród lokalnych społeczności należą
poprawa jakości dróg lokalnych (69%) oraz transportu publicznego (51%)
. Pokazuje to, że mieszkańcy małych miejscowości faktycznie odczuwają problemy związane z niedostatecznym dostępem do publicznych środków komunikacji.
Z przeprowadzonej analizy wynika także, że wykluczenie komunikacyjne coraz częściej dotyka
mieszkańców gmin sąsiadujących z dużymi miastami
oraz
dzielnic położonych na obrzeżach
dużych ośrodków miejskich. Jako przykład podano
Wilanów
, którego mieszkańcy przez wiele lat postulowali o budowę linii tramwajowej.
- Warszawskie miasteczko Wilanów, które doczekało się tramwaju dopiero po 20 latach, to wyrazisty przykład ilustrujący znaczenie odpowiednich analiz dla planowanych inwestycji mieszkaniowych - wskazał ekspert.
Mimo to twórcy raportu podkreślili, że
gminy coraz częściej starają się wdrażać nowe rozwiązanie komunikacyjne
. Środki na zrealizowanie tych celów mają pochodzić przede wszystkim z funduszy unijnych. Badacze zaznaczyli, że wiele gmin wdrożyło
plany zrównoważonej mobilności miejskiej
, które pozwalają na uzyskanie dofinansowania inwestycji w infrastrukturę transportową.