
Fot. Unsplash
Experis Manpower Group
 opublikowało raport zatytułowany: 
"W stronę przyszłości. Jak budować karierę w erze AI"
, z którego wynika, że połączenie umiejętności miękkich z kompetencjami technologicznymi pozwoli pracownikom utrzymać przewagę w erze sztucznej inteligencji.
Badanie pokazuje, że rozwój AI znacząco wpłynął na
 
proces rekrutacji.
 
Kandydaci wykorzystują sztuczną inteligencję w przygotowaniu CV, pisaniu listów motywacyjnych, a nawet ćwiczenia rozmów kwalifikacyjnych:
- Coraz więcej osób poszukujących pracy korzysta z generatorów tekstu opartych na AI. Chatboty podpowiadają, jak szukać pracy, analizują ogłoszenia i pomagają w przygotowaniach do rozmów kwalifikacyjnych. 
Kandydaci korzystają z AI np. do tworzenia CV 
czy przygotowania do rozmów, co może świadczyć o ich
 innowacyjności i gotowości do pracy z nowymi technologiami
 - uważa Anna Nowakowska, Team Manager z Experis Perm.
Pracownicy z chęcią zapoznają się z AI, podczas gdy pracodawcy podchodzą do tego tematu sceptycznie. Problemem okazują się 
nowe technologie
, których wdrożenie ma być dla pracodawców wyjątkowo kosztowne. Ale to nie jedyny kłopot, problematyczna okazuje się również 
postawa liderów
, którzy są 
nieufni wobec AI
. Experis Manpower Group zwraca uwagę, że 
20% liderów
 nie przejawia szczególnego entuzjazmu wobec wdrożenia sztucznej inteligencji. 
AI
 
wciąż traktują jako eksperyment
 działu IT, a nie realne narzędzie pracy.
Sporządzona analiza potwierdza, że firmy nie zaznajomiły się wystarczająco dobrze z nowinkami technologicznymi. Okazuje się, że zaledwie 
17%
 firm w Polsce 
wdrożyło narzędzia AI w rekrutacji na
 
pełną skalę
, tylko jedna trzecia przedsiębiorstw zdecydowała się wykorzystać sztuczną inteligencję w wybranych etapach rekrutacji, a 26% koncernów zakłada implementacje nowych rozwiązań w ciągu najbliższego roku. Co dziesiąta organizacja wcale nie rozważa takiego pomysłu.
Zestawienie ujawnia, że co trzecia firma, czyli 33% zwraca szczególną uwagę na 
umiejętność zarządzania zespołem
 jako kompetencję nie do zastąpienia przez AI. Najczęściej tę opinię popiera sektor IT, bo aż 54% pracowników tego działu, najrzadziej natomiast jest ona obecna wśród przedstawicieli usług komunikacyjnych - tam statystyki wynoszą 12%. Dodatkowo, twórcy raportu podają, że 
35% pracodawców
 w Polsce sądzi, że sztuczna inteligencja
 nie jest w stanie zastąpić pracowników sektora obsługi klienta
.
Szybko rozwijająca się na rynku technologia AI 
nie powinna być powodem obaw
. Zdaniem Anny Nowakowskiej, współpraca z nowo powstałą inteligencją wymaga od jej użytkowników szczególnej kombinacji umiejętności, która jest pozytywnie oceniana w procesie rekrutacji.
- To, co naprawdę wyróżnia kandydatów na rynku pracy przyszłości, to zdolność adaptacji i ciągłego uczenia się, zarówno w kontekście technologicznym, jak i interpersonalnym. Znajomość AI bez szerszego kontekstu jest dziś czymś powszechnym, natomiast to 
realna umiejętność użycia jej do usprawnienia pracy i zwiększenia produktywności jest rzeczywistą przewagą konkurencyjną
. Rekruterzy weryfikują, czy kandydat potrafi nie tylko używać narzędzi, ale także zrozumie ich ograniczenia i skutki biznesowe - przyznaje Nowakowska.
Z kolei z danych 
SAP Success Factors
 wynika, że pracownicy nieobeznani ze sztuczną inteligencją częściej odczuwają niepokój, a stres w pracy dopada ich osiem razy częściej niż pracowników sprawnie posługujących się sztuczną inteligencją.