Logo
  • DONALD
  • BADANIE: AI NA RAZIE CZĘŚCIEJ SŁUŻY REKRUTOWANYM NIŻ REKRUTUJĄCYM

Badanie: AI na razie częściej służy rekrutowanym niż rekrutującym

26.07.2025, 16:30
Fot. Unsplash
Experis Manpower Group
opublikowało raport zatytułowany: 
"W stronę przyszłości. Jak budować karierę w erze AI"
, z którego wynika, że połączenie umiejętności miękkich z kompetencjami technologicznymi pozwoli pracownikom utrzymać przewagę w erze sztucznej inteligencji.
Badanie pokazuje, że rozwój AI znacząco wpłynął na
proces rekrutacji.
Kandydaci wykorzystują sztuczną inteligencję w przygotowaniu CV, pisaniu listów motywacyjnych, a nawet ćwiczenia rozmów kwalifikacyjnych:
- Coraz więcej osób poszukujących pracy korzysta z generatorów tekstu opartych na AI. Chatboty podpowiadają, jak szukać pracy, analizują ogłoszenia i pomagają w przygotowaniach do rozmów kwalifikacyjnych.
Kandydaci korzystają z AI np. do tworzenia CV
czy przygotowania do rozmów, co może świadczyć o ich
innowacyjności i gotowości do pracy z nowymi technologiami
- uważa Anna Nowakowska, Team Manager z Experis Perm.
Pracownicy z chęcią zapoznają się z AI, podczas gdy pracodawcy podchodzą do tego tematu sceptycznie. Problemem okazują się 
nowe technologie
, których wdrożenie ma być dla pracodawców wyjątkowo kosztowne. Ale to nie jedyny kłopot, problematyczna okazuje się również
postawa liderów
, którzy są
nieufni wobec AI
. Experis Manpower Group zwraca uwagę, że
20% liderów
nie przejawia szczególnego entuzjazmu wobec wdrożenia sztucznej inteligencji.
AI
wciąż traktują jako eksperyment
działu IT, a nie realne narzędzie pracy.
Sporządzona analiza potwierdza, że firmy nie zaznajomiły się wystarczająco dobrze z nowinkami technologicznymi. Okazuje się, że zaledwie
17%
firm w Polsce
wdrożyło narzędzia AI w rekrutacji na
pełną skalę
, tylko jedna trzecia przedsiębiorstw zdecydowała się wykorzystać sztuczną inteligencję w wybranych etapach rekrutacji, a 26% koncernów zakłada implementacje nowych rozwiązań w ciągu najbliższego roku. Co dziesiąta organizacja wcale nie rozważa takiego pomysłu.
Zestawienie ujawnia, że co trzecia firma, czyli 33% zwraca szczególną uwagę na
umiejętność zarządzania zespołem
jako kompetencję nie do zastąpienia przez AI. Najczęściej tę opinię popiera sektor IT, bo aż 54% pracowników tego działu, najrzadziej natomiast jest ona obecna wśród przedstawicieli usług komunikacyjnych - tam statystyki wynoszą 12%. Dodatkowo, twórcy raportu podają, że
35% pracodawców
w Polsce sądzi, że sztuczna inteligencja
nie jest w stanie zastąpić pracowników sektora obsługi klienta
.
Szybko rozwijająca się na rynku technologia AI
nie powinna być powodem obaw
. Zdaniem Anny Nowakowskiej, współpraca z nowo powstałą inteligencją wymaga od jej użytkowników szczególnej kombinacji umiejętności, która jest pozytywnie oceniana w procesie rekrutacji.
- To, co naprawdę wyróżnia kandydatów na rynku pracy przyszłości, to zdolność adaptacji i ciągłego uczenia się, zarówno w kontekście technologicznym, jak i interpersonalnym. Znajomość AI bez szerszego kontekstu jest dziś czymś powszechnym, natomiast to
realna umiejętność użycia jej do usprawnienia pracy i zwiększenia produktywności jest rzeczywistą przewagą konkurencyjną
. Rekruterzy weryfikują, czy kandydat potrafi nie tylko używać narzędzi, ale także zrozumie ich ograniczenia i skutki biznesowe - przyznaje Nowakowska.
Z kolei z danych 
SAP Success Factors
 wynika, że pracownicy nieobeznani ze sztuczną inteligencją częściej odczuwają niepokój, a stres w pracy dopada ich osiem razy częściej niż pracowników sprawnie posługujących się sztuczną inteligencją.
Zobacz też:
 

Hej, przypominamy tylko:

1. Szanujemy nawet ostrą dyskusję i wolność słowa, ale nie agresję. Przemocowe treści będą usuwane.

2. W komentarzach można swobodnie używać embedów z mediów społecznościowych.

3. Polecamy założenie konta, dzięki temu możesz zobaczyć wszystkie swoje dyskusje w jednym miejscu i dodać coś (👉 Sortownia), co trafi na stronę główną.

4. Jeżeli chcesz Donalda bez reklam, dołącz do naszych patronów: https://patronite.pl/donaldpl

STRONA GŁÓWNA »
NAJLEPSZE KOMENTARZE TYGODNIA