Logo
  • DONALD
  • BADACZE OSKARŻAJĄ UBERA O SKRAJNIE NIEPRZEJRZYSTY ALGORYTM, NA KTÓRYM FIRMA BOGACI SIĘ KOSZTEM KLIENTÓW I PRACOWNIKÓW

Badacze oskarżają Ubera o skrajnie nieprzejrzysty algorytm, na którym firma bogaci się kosztem klientów i pracowników

28.06.2025, 15:45
fot. East News / The Guardian
Amerykańscy naukowcy przeprowadzili badanie, z którego wynika, że
algorytm komputerowy Ubera systematycznie podnosił ceny
i
kosztem zarówno pasażerów, jak i swoich kierowców
powiększał zyski firmy. Badanie przeprowadzone przez naukowców z nowojorskiej
Columbia Business School
wykazało, że firma z wdrożyła "algorytmiczną dyskryminację cenową", która doprowadziła do "podniesienia cen przejazdów i obniżenia wynagrodzeń kierowców w przypadku miliardów podróży, w sposób systematyczny, selektywny i nieprzejrzysty".
"Uber twierdzi, że »wiemy więcej o zachowaniu kierowców i pasażerów, więc możemy ustalić, kto jest skłonny zapłacić więcej lub zaakceptować mniej«. Jestem pod wrażeniem tego, co udało im się osiągnąć" - zwracają uwagę autorzy raportu.
"Od czasu wprowadzenia ustalania cen z góry Uber podniósł ceny dla pasażerów, obniżył wynagrodzenia kierowców, zwiększył stawki pobierania opłat i oczywiście znacznie poprawił przepływy pieniężne w okresie objętym badaniem" - dodają.
Badanie amerykańskich naukowców jest
kontynuacją podobnego opracowania naukowego
opierającego się na prześledzeniu 1,5 mln kursów w
Wielkiej Brytanii
. Brytyjski raport w tej sprawie został opublikowany w zeszłym tygodniu przez Uniwersytet Oksfordzki. Ujawnił on, że wielu kierowców Ubera w Wielkiej Brytanii zarabiało "znacznie mniej" na godzinę od czasu, gdy w aplikacji do zamawiania przejazdów wprowadzono algorytm "dynamicznego ustalania cen". Zastosowano go w 2023 roku.
W badaniu Uniwersytetu Oksfordzkiego wskazano, że w Wielkiej Brytanii udział Ubera wzrósł z 25% do 29%, a w przypadku niektórych kursów przekroczył 50%.
Uber odpiera zarzuty
i twierdzi, że ich ceny są przejrzyste i nie stanowią dyskryminacji personalnej, a zastosowanie konkretnych algorytmów służy jedynie do wyrównania popytu i podaży. Wskazuje też, że kierowcy mają zagwarantowaną co najmniej stawkę minimalną za swoje przejazdy.
"Ceny Ubera mają być przejrzyste i uczciwe zarówno dla kierowców, jak i kierowców. Ceny z góry dają kierowcom jasność przed dokonaniem rezerwacji i pozwalają kierowcom podejmować świadome decyzje w oparciu o pełny wgląd w wynagrodzenie, odległość i oczekiwany czas trwania. Nasze dynamiczne algorytmy cenowe pomagają zrównoważyć podaż i popyt w czasie rzeczywistym w celu poprawy niezawodności na całej platformie. Ceny z góry nie są spersonalizowane – nasze algorytmy cenowe nie wykorzystują informacji o indywidualnym jeźdźcu ani cechach osobowych kierowcy. Sugestia, że nasze systemy niesprawiedliwie manipulują cenami lub dyskryminującymi, są po prostu fałszywe i nie są poparte dowodami" - stwierdził Uber.
The Guardian, który opisuje sprawę, podaje, że w 2024 roku Uber w ciągu roku wygenerował 6,9 mld dolarów zysku, zaś w 2022 roku stracił 303 mln dolarów.
Zobacz też:
 

Hej, przypominamy tylko:

1. Szanujemy nawet ostrą dyskusję i wolność słowa, ale nie agresję. Przemocowe treści będą usuwane.

2. W komentarzach można swobodnie używać embedów z mediów społecznościowych.

3. Polecamy założenie konta, dzięki temu możesz zobaczyć wszystkie swoje dyskusje w jednym miejscu i dodać coś (👉 Sortownia), co trafi na stronę główną.

4. Jeżeli chcesz Donalda bez reklam, dołącz do naszych patronów: https://patronite.pl/donaldpl

STRONA GŁÓWNA »
NAJLEPSZE KOMENTARZE TYGODNIA