Logo
  • DONALD
  • PLUS DOSTAŁ 20 MLN KARY ZA TO, ŻE NIE ZWRACA NIEWYKORZYSTANYCH ŚRODKÓW

Plus dostał 20 mln kary za to, że nie zwraca niewykorzystanych środków

10.02.2020, 10:01
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
poinformował dziś o kolejnej karze dla
Polkomtela
czyli operatora sieci
Plus
. Uznano, że
firma naruszyła interesy klientów,
nie zwracając użytkownikom taryf prepaidowych niewykorzystanych środków.
Plus ma zapłacić
20,43 mln zł grzywny
Postępowanie w sprawie toczyło się od 2016 roku. Wtedy UOKiK na podstawie skarg od konsumentów rozpoczął analizę działań czterech największych sieci wobec klientów ofert na kartę. 
Zgodnie z regulaminem Plusa użytkownik jednej z taryf na kartę może po zasileniu konta za 50 zł korzystać ze środków maksymalnie 90 dni. Po tym okresie środki przepadają. Jedynym sposobem na odzyskanie pieniędzy jest
reklamacja
, ale środki wracają na konto a nie są wypłacane w gotówce.
UOKiK uznał, że to utrudnia m.in.
zmianę sieci
- Uznałem, że Polkomtel naruszył zbiorowe interesy konsumentów, dlatego nałożyłem na przedsiębiorstwo karę ponad 20 mln zł. Liczyliśmy, że operator wystąpi z propozycją wydania decyzji zobowiązującej, pomimo długiego czasu trwania postępowania tak się nie stało. Co więcej - praktyka nadal trwa - mówi
Tomasz Chróstny
, prezes UOKiK-u.
- Na rynku usług telekomunikacyjnych panuje duża konkurencja, więc konsument powinien móc swobodnie wybierać najlepsze dla siebie oferty pre-paid. Tak się jednak nie dzieje bowiem konsument jest zmuszony do wykupywania doładowań tylko od jednego operatora z obawy przed utratą zgromadzonych na karcie środków pieniężnych. To operator dysponuje środkami swoich klientów i powinien je zwrócić na wniosek konsumenta automatycznie tak, jak się to odbywa na innych, europejskich rynkach - dodaje.
UOKiK nakazał Polkomtelowi nie tylko zapłatę grzywny, ale również przeprosiny na swojej stronie i zaprzestanie stosowania praktyk, za które został ukarany. Firma zapowiada, że od decyzji
odwoła się na drodze sądowej. 
To już kolejna kara dla Plusa. W styczniu UOKiK nałożył na firmę grzywnę w wysokości
50,63 mln zł
za pobieranie dodatkowych opłat za streaming treści audio i wideo, nie wyszczególniając tego na fakturach. W październiku zeszłego roku sąd ustrzymał natomiast kary w wysokości
16,7 mln zł
nałożone przez prezesa UOKiK na Cyfrowy Polsat i Polkomtel za reklamy promocji SmartDom, które uznano za mylące.
Zobacz też: 

Hej, jesteś na Donald.pl

Jesteśmy niezależnym portalem, który sprawdza informacje i podaje ich źródła. Piszemy o ciekawych i ważnych wydarzeniach, o ludziach i o popkulturze. Promujemy też Wasze materiały: donald.pl/sortownia.

 

Chcesz nam pomóc zmieniać polskie media? Przeczytaj, dlaczego warto: https://patronite.pl/donaldpl

STRONA GŁÓWNA »
NAJLEPSZE KOMENTARZE TYGODNIA