Logo
  • DONALD
  • COCA-COLA SKUTECZNIE UCISZA WSZELKIE BADANIA NAD SZKODLIWOŚCIĄ ICH PRODUKTÓW

Coca-Cola skutecznie ucisza wszelkie badania nad szkodliwością ich produktów

11.05.2019, 07:30
Amerykańskie czasopismo
Journal of Public Health Policy
opublikowało artykuł badaczy związanych z Uniwersytetem w Cambridge, Londyńską Szkołą Higieny i Medycyny Tropikalnej, Uniwersytetem Bocconiego i amerykańską organizacją non profit Right to Know, dotyczący światowego giganta na rynku napojów -
Coca-Coli
.
Okazuje się, że
koncern przeznacza miliony dolarów na badania naukowe prowadzone na uniwersytetach
.
Według
Journal of Public Health
Policy Coca-Cola ogromną uwagę przywiązuje do
konstruowania kontraktów tak, by zapewnić sobie szybki dostęp do wyników badań
oraz by
mieć możliwość zakończenia ich bez podania konkretnej przyczyny
Według naukowców takie kontrakty dają firmie możliwość
wpływania na wyniki badań
, tj. publikacji tylko tych korzystnych do koncernu. Te, które mogłyby zaszkodzić wizerunkowi firmy,
zostają w odpowiednim momencie przerwane 
bądź ich wyniki nie są publikowane.
Badania, które wspiera koncern, dotyczą żywienia i aktywności fizycznej.
Naukowcy do badania wykorzystali
87 tysięcy stron dokumentów
, wśród których znalazło się 5 umów dotyczących współpracy Coca-Coli z czterema uczelniami: Uniwersytetem Stanowym Luizjany, Uniwersytetem Południowej Karoliny, Uniwersytetem w Toronto i Waszyngtonie.
W umowach zawieranych przez koncern z ośrodkami badawczymi zapisane jest także, że 
Coca-Cola utrzymuje prawa własności intelektualnej związane z badaniami
.
Naukowcy zbadali tylko umowy na badania, które finansowane są przez Coca-Colę, jednak w artykule podkreślają, że takie kontrakty nie są niczym nowym w świecie nauki sponsorowanej przez firmy. Również tacy giganci jak
POM Wonderful, Monsanto i PepsiCo
sponsorowali badania zdrowotne związane z ich produktami.
Inne fakty w tej sprawie przytacza
Le Monde
. Dziennik dowodzi, że Coca-Cola wydała
"co najmniej 8 milionów euro za wpływ na francuskich badaczy zdrowia"
. Pieniądze miały trafić do ekspertów, organizacji medycznych i organizacji sportowych. 
Według Le Monde oficjalnie pieniądze były przeznaczane na "sponsoring", ale w rzeczywistości dotyczyły badań naukowych. Koncern płacił za publikowanie wyników badań, które
odwróciłyby uwagę od szkodliwego wpływu słodkich napojów na zdrowie
[reklama]
Zobacz też: 

Hej, jesteś na Donald.pl

Jesteśmy niezależnym portalem, który sprawdza informacje i podaje ich źródła. Piszemy o ciekawych i ważnych wydarzeniach, o ludziach i o popkulturze. Promujemy też Wasze materiały: donald.pl/sortownia.

 

Chcesz nam pomóc zmieniać polskie media? Przeczytaj, dlaczego warto: https://patronite.pl/donaldpl

STRONA GŁÓWNA »
NAJLEPSZE KOMENTARZE TYGODNIA