
Fot.: East News / Fot.: @UOKiKgovPL - X
Prezes
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
postawił zarzuty stosowania greenwashingu spółkom
Allegro Polska
,
DHL eCommerce
Poland
,
DPD Polska
oraz
InPost
. Chodzi o wprowadzanie konsumentów w błąd co do rzeczywistego wpływu świadczonych usług na środowisko.
W komunikacie UOKiK zaznaczono, że pod lupę wzięto komunikaty takie jak "
zielona flota"
,
"zeroemisyjny"
czy
"neutralny dla środowiska"
. Jak wskazano, opierały się one na niepełnych danych lub dotyczyły jedynie fragmentu działalności wymienionych firm.
Uwagę UOKiK zwrócił także komunikat reklamowy Allegro, w którym wskazano, że
za każde 10 przesyłek zostanie posadzone drzewo
"w imieniu" klienta. Jak ocenił urząd,
rośliny były sadzone z wyprzedzeniem
, niezależnie od zachowań konsumentów.
"Internauci śledzili swoje postępy na liczniku wierząc, że wybór metody dostawy wywrze realny skutek i wpłynie pozytywnie na środowisko. Jednak rzeczywistość wyglądała inaczej" - wskazano w komunikacie.
Zdaniem UOKiK
stosowanie greenwashingu niesie ze sobą negatywne konsekwencje
. Jak wytłumaczono, wskutek nieuczciwych praktyk firm konsumenci mogą czuć się
zniechęceni do wyboru produktów i usług
mających rzeczywiście neutralny bądź pozytywny wpływ na środowisko.
Oddziałuje to również na rzetelnych i odpowiedzialnych przedsiębiorców
, którzy faktycznie wdrażali w swoich firmach ekologiczne rozwiązania. Obserwując sukces przedsiębiorstw stosujących greenwashing, właściciele biznesów mogą czuć się zniechęceni do podejmowania proekologicznych działań.
-
Zielone hasła nie mogą być pustymi obietnicami
. Jeśli firma deklaruje, że działa ekologicznie, musi to potwierdzić faktami, a nie kreatywnym liczeniem emisji CO₂, sprytnymi hasłami malującymi każdy przekaz na zielono czy akcjami, które tylko pozornie wspierają środowisko.
Konsument ma prawo wiedzieć, co naprawdę kryje się za jego wyborem
i oczekuje uczciwości, a nie ekościemy - wytłumaczył Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
UOKiK wskazał, że jeżeli zarzuty wobec Allegro Polska, DHL eCommerce Poland, DPD Polska oraz InPost się potwierdzą,
spółkom grożą kary finansowe
w wysokości
do 10 proc. obrotów za każdą zakwestionowaną praktykę
.