Logo
  • DONALD
  • INPOST I ALLEGRO WYJAŚNIĄ SWOJE ŻALE W SĄDZIE, STAWKĄ JEST PRAWIE 100 MLN ZŁ

InPost i Allegro wyjaśnią swoje żale w sądzie, stawką jest prawie 100 mln zł

03.09.2025, 08:30
fot. East News
InPost skierował sprawę przeciwko Allegro
do
sądu arbitrażowego
. Właściciel sieci paczkomatów Rafał Brzoska nałożył na platformę e-commerce karę w wysokości
98,7 mln zł
. Wszystko w związku z tym, że Allegro kilka miesięcy temu zaczęło sugerować swoim klientom jako
domyślną dostawę do swoich automatów paczkowych
.
InPost uważa, że to złamanie warunków umowy. Z kolei Allegro się z taką oceną nie zgadza. Rafał Brzoska twierdzi, że uniezależnianie się od partnera spowodowane jest chęcią ograniczenia kosztów dostaw przez Allegro. 
Platforma sprzedażowa nie zapłaciła nałożonej przez InPost kary, dlatego też ten zdecydował się skierować sprawę do sądu arbitrażowego:
- Chodzi o działanie nie tylko niezgodne z duchem umowy, ale wbrew klientom końcowym, którzy bardzo szybko zauważyli, że ich preferencje wyboru zostały zmanipulowane na etapie zawierania transakcji i od użytkowników się o tym dowiedzieliśmy. Staramy się wyciszać, tonować i nie podgrzewać atmosfery wbrew temu, co nasi koledzy z Allegro robili i jakie działania podjęli parę miesięcy temu - powiedział Rafał Brzoska na konferencji prasowej InPostu.
- Z drugiej strony jako zarząd mamy obowiązek dbać o interes akcjonariuszy. Jeśli zawieramy umowy z dostawcą czy klientem i są to umowy, które z założenia są umowami wieloletnimi, podpisanymi w dobrej wierze, to jeśli któraś ze stron łamie postanowienia takiej umowy, to jako zarząd mamy obowiązek reagować.
Naliczyliśmy 100 mln zł kary, Allegro tej kary nie zapłaciło, więc zgodnie ze ścieżką umowną poszliśmy do sądu arbitrażowego
, który zapewnia dość szybką ścieżkę rozstrzygnięcia. Niezależni arbitrzy będą oceniać, kto naruszył postanowienia umowy - dodał.
Przedstawiciele Allegro tłumaczą, że
uznali roszczenie za całkowicie bezpodstawne
:
"Dostaliśmy od InPostu wezwanie, ale po wstępnej analizie uznaliśmy te roszczenia za całkowicie bezpodstawne i niemające oparcia w obowiązującej obie strony umowie. Sprawa jest na bardzo wczesnym etapie, więc nie chcemy jej szerzej komentować" - poinformował w komentarzu przesłanym PAP Marcin Gruszka, szef komunikacji Grupy Allegro.
InPost oczekuje, że rozstrzygnięcie sporu nastąpi w 2026 roku. Brzoska, komentując całą sprawę przyznał, że mimo to spółka prowadzi rozmowy biznesowe z Allegro przed szczytem świątecznym:
- Allegro nadal łamie postanowienia umowy niezależnie od tego, że wezwaliśmy partnera do zaprzestania i zapłaty kary umownej, nadal uderza to w klientów końcowych. Z drugiej strony mamy normalny dialog biznesowy,
planujemy peak świąteczny i ten dialog po stronie operacyjnej jest utrzymywany
. Nie komentujemy jak potoczą się losy dalszej współpracy i jak będzie wyglądała, my robimy swoje i to skutecznie, patrząc na cyfry - powiedział Brzoska.
Zobacz też:

Hej, przypominamy tylko:

1. Szanujemy nawet ostrą dyskusję i wolność słowa, ale nie agresję. Przemocowe treści będą usuwane.

2. W komentarzach można swobodnie używać embedów z mediów społecznościowych.

3. Polecamy założenie konta, dzięki temu możesz zobaczyć wszystkie swoje dyskusje w jednym miejscu i dodać coś (👉 Sortownia), co trafi na stronę główną.

4. Jeżeli chcesz Donalda bez reklam, dołącz do naszych patronów: https://patronite.pl/donaldpl

STRONA GŁÓWNA »
NAJLEPSZE KOMENTARZE TYGODNIA