
fot. Shutterstock / East News
Dziennik The Wall Street Journal poinformował, że amerykański
Departament Bezpieczeństwa Krajowego (DHS)
rozpatruje współpracę przy
reality show
, w którym
imigranci rywalizowaliby ze sobą o obywatelstwo USA.
Uczestnicy mieliby podróżować przez kraj i brać udział w konkurencjach np. dotyczących amerykańskiej kultury i historii.
Pomysłodawcą reality show jest
Rob Worsoff
, który do USA wyemigrował z Kanady. Jak podkreśla w rozmowie z mediami, "to nie są igrzyska śmierci dla imigrantów".
- To nie tak, że jeśli przegrasz, to wsadzimy cię do łodzi i wyrzucimy z kraju - powiedział w komentarzu dla WSJ.
Wedle założeń 12 uczestników rozpoczęłoby rywalizację na
Ellis Island
niedaleko Manhattanu, tuż obok Statuy Wolności. Wyspa na przełomie XIX i XX wieku pełniła funkcję głównego centrum przyjmowania imigrantów do USA. Następnie rywalizujący o obywatelstwo imigranci wybraliby się w
podróż pociągiem o nazwie The American
po całym kraju, aby zapoznać się z jego historią i kulturą. W międzyczasie mieliby brać udział w różnych konkurencjach, takich jak wydobywanie złota w San Francisco czy składanie podwozia modelu T Forda w Detroit. Program miałby zakończyć się na schodach Kapitolu, symbolicznym "zaprzysiężeniem" zwycięzcy na amerykańskiego obywatela.
Jak informuje WSJ, współpracę przy show rozważa obecnie Departament Bezpieczeństwa Krajowego. Rzeczniczka resortu przyznała, że rozmawiała z pomysłodawcą programu, ale
żadne decyzje w tej sprawie jeszcze nie zapadły.
"Projekt znajduje się na wczesnym etapie procesu weryfikacji i nie został jeszcze ani potwierdzony, ani odrzucony" - poinformowała Tricia McLaughlin w wiadomości dla The Washington Post.
WSJ informuje natomiast, że pomysł takiego reality show był już prezentowany poprzednim administracjom, Baracka Obamy i Joe Bidena.
Dziennik komentuje również, że "styl urzędowania" obecnej szefowej DHS
Kristi Noem
jest bardzo "telewizyjny", bo "stawia na pierwszym miejscu rozgłos, czasami kosztem działalności operacyjnej". WSJ przypomina m.in., że resort wydał 200 mln dolarów na kampanię reklamową, w której Noem zachęcała imigrantów do opuszczenia USA.