Logo
  • DONALD
  • JAPONIA TESTUJE NOWE FORMY TERAPII ANIME, MA POMAGAĆ MŁODYM DOROSŁYM

Japonia testuje nowe formy terapii anime, ma pomagać młodym dorosłym

09.11.2025, 11:15
fot. East News
Na początku października laboratorium Minds1020Lab rozpoczął na Uniwersytecie w Yokohamie
testy interaktywnej terapii online
, w ramach której uczestnicy wybierają jeden z sześciu
awatarów anime
, spośród których każdy ma swoją unikalną historię. Program, określany "terapią anime", ma pomóc młodym dorosłym radzić sobie z problemami psychicznymi poprzez skupienie się na historii bohaterów japońskich filmów animowanych i budowanie relacji z pozostałymi awatarami.
Projekt jest częścią szerszego programu COI-NEXT, którego celem jest dbanie o dobrostan społeczeństwa poprzez
połączenie dotychczasowej wiedzy psychologicznej z innowacjami technologicznymi
. Przedsięwzięcie jest wynikiem współpracy uniwersytetu z firmą Dai Nippon Printing, gigantem z branży komunikacji i elektroniki.
Terapia prowadzona jest w stylu
visual novel
. Jest to rodzaj gry komputerowej, który przypomina interaktywną powieść lub komiks, gdzie gracz angażuje się w rozbudowaną fabułę, opartą głównie na tekście i statycznej grafice. Koncepcja została zaproponowana przez włoskiego psychiatrę
Francesco Panto
, którego zdaniem zanurzenie się w świecie anime i budowanie empatii wobec bohaterów mogą przynieść korzyści psychiczne i wspomóc wewnętrzną przemianę.
Ostatecznie
w ramach programu poruszane jest szerokie spektrum problemów
- od cierpienia fizycznego, przez trudności w relacjach, aż po kłopoty z odnalezieniem się w społeczeństwie. Dwudziestu uczestników wchodzi w interakcję z sześcioma unikalnymi postaciami, a wykorzystanie estetyki anime pomogło dotrzeć do
młodych dorosłych w wieku od 18 do 29 lat
.
Zdaniem ekspertów to właśnie ta grupa jest szczególnie narażona na problemy ze zdrowiem psychicznym. Dane pokazują, że osoby w tym przedziale wiekowym jednocześnie niechętnie sięgają po tradycyjną pomoc psychologiczną. Badacze z laboratorium Minds1020Lab wyszli więc z założenia, że z pacjentami należy spotkać się w ich świecie - często w Japonii tworzonym przez anime i kulturę cyfrową.
Wykorzystanie znanej i lubianej formy ma pomóc
obniżyć barierę wejścia
oraz sprawić, że
terapia nie będzie kojarzyła się z przykrym obowiązkiem
, a stanie się wciągającym doświadczeniem. Dzięki nowatorskiemu podejściu to terapeuta musi zanurzyć się w świat pacjenta oraz gier, a sam pacjent nie jest zmuszany do wyjścia ze swojej strefy komfortu.
Projekt jest na ten moment w fazie próbnej
, ale eksperci przewidują, że może otworzyć zupełnie nowy rozdział w podejściu do zdrowia psychicznego. Przed rozpoczęciem terapii pacjenci zostali poddani
ocenie psychologicznej
, opartej na kwestionariuszach. To samo będą musieli przejść po zakończeniu sesji, co pozwoli ocenić skuteczność tej metody.

Hej, przypominamy tylko:

1. Szanujemy nawet ostrą dyskusję i wolność słowa, ale nie agresję. Przemocowe treści będą usuwane.

2. W komentarzach można swobodnie używać embedów z mediów społecznościowych.

3. Polecamy założenie konta, dzięki temu możesz zobaczyć wszystkie swoje dyskusje w jednym miejscu i dodać coś (👉 Sortownia), co trafi na stronę główną.

4. Jeżeli chcesz Donalda bez reklam, dołącz do naszych patronów: https://patronite.pl/donaldpl

STRONA GŁÓWNA »
NAJLEPSZE KOMENTARZE TYGODNIA