Logo
  • DONALD
  • KOMISJA ETYKI REKLAMY ZABRAŁA SIĘ ZA SPOT RED BULLA, BO ZACHWALA "WIELOKROTNE ZAPŁADNIANIE ŻONY PRZYJACIELA"

Komisja Etyki Reklamy zabrała się za spot Red Bulla, bo zachwala "wielokrotne zapładnianie żony przyjaciela"

10.08.2023, 09:14
Komisja Etyki Reklamy
orzekła, że spot
Red Bulla
narusza ogólnie przyjęte normy etyczne. Chodzi o
reklamę,
w której możemy zobaczyć dwóch przyjaciół Sebę i Matiego. Jeden z nich ma żonę i dzieci, drugi nie ma założonej rodziny. To jednak zmienia się po wypiciu Red Bulla - wtedy okazuje, że
czworo z pięciorga dzieci przyjaciela to jego dzieci.
KER zajęła się reklamą po skardze, która do niej wpłynęła. Skarżąca uważa, że reklama godzi w uniwersalne wartości, jakimi są przyjaźń, lojalność i rodzina:
"Reklama sugeruje, że Red Bulla pomaga osiągnąć sukces, którym jest
wielokrotne zapłodnienie żony przyjaciela
" - napisano w skardze.
"Zdrada przyjaciela jest wyznacznikiem sukcesu. Red Bull ma w tym pomóc. Obecnie coraz większym problemem jest nadmierne spożywanie energetyków wśród dzieci i młodzieży. Reklama nie dość, że targetuje młodych odbiorców (wśród żargonu młodych ludzi popularny jest stereotypowy ‘Seba i Mati’), to jeszcze wpaja im szkodliwy obraz odnośnie przyjaźni, fałszywego sukcesu, lojalności i wierności" - dodano w skardze.
Ostatecznie po przeanalizowaniu spotu KER uznało reklamę
"jako potencjalnie naruszającą zasady etyki reklamy".
"Kreacja skarżonej reklamy opiera się na pokazaniu życiorysu dwóch przyjaciół – od dzieciństwa do dorosłości. Sednem przekazu jest zestawienie osiągnięć życiowych jednego z przyjaciół z porażkami drugiego. Role odwracają się od momentu, w którym mniej poradny z przyjaciół zaczyna spożywać napój Red Bull. Wtedy to on zaczyna osiągać sukcesy, zostawiając w tyle swojego przyjaciela. Emanacją tego jest fakt, że najprawdopodobniej (jak wynika z warstwy wizualnej reklamy) czworo spośród pięciorga dzieci wychowywanych w rodzinie przyjaciela jest jego dziećmi" - wskazuje KER.
"Mając na uwadze, jak istotne są uniwersalne wartości, jakimi są przyjaźń, lojalność i rodzina, skarżona reklama – w ocenie Zespołu Orzekającego – jest
niezgodna z powszechnie przyjętymi zasadami etyki
oraz dobrymi praktykami rynkowymi. Nie jest bez znaczenia, że odbiorcami przekazu w znacznej mierze mogą być osoby młode (wśród żargonu młodzieży popularny jest stereotypowy "Seba" i "Mati") o nieukształtowanym wyczuciu poprawności społecznej i moralności. W tym kontekście przekaz bazujący na kreacji promującej brak lojalności i obraz fałszywego sukcesu może być wyjątkowo szkodliwy" - oceniła Komisja Etyki Reklamy.
Red Bull dotychczas
nie odniósł się do zarzutów
odnośnie spotu reklamowego.
Zobacz też:

Dokarm kaczkę przez internet

Zapraszamy do zapoznania się z naszym Patronite, także jeżeli nie zamierzasz nic wpłacać. To jest nasz manifest:

https://patronite.pl/donaldpl

STRONA GŁÓWNA »
NAJLEPSZE KOMENTARZE TYGODNIA