
Fot. Steam: Clair Obscur: Expedition 33 / X: @theindieawards
W ubiegłym tygodniu rozdano nagrody
Indie Game Awards
.
Clair Obscur: Expedition 33
, które okazało się największym zwycięzcą podczas gali The Game Awards, wygrało w kategoriach
Debiut Roku
oraz
Gra Roku
, jednak
po kilku godzinach zostało zdyskwalifikowane
. Jest to konsekwencją
wykorzystania generatywnego AI na etapie produkcji gry
.
François Meurisse, producent Clair Obscur: Expedition 33, za które odpowiedzialne jest studio Sandfall Interactive, niedługo po gali Indie Game Awards publicznie potwierdził, że na jednym z etapów produkcji gry użyto zasobów wygenerowanych przez sztuczną inteligencję. W kolejnych aktualizacjach zostały one usunięte, jednak
regulamin konkursu kategorycznie wykluczał z uczestnictwa tytuły, które w jakikolwiek sposób korzystały z AI
.
Indie Game Awards przyznało w oświadczeniu, że Expedition 33 dopuszczono do udziału bazując na deklaracji studia, złożonej podczas zgłaszania gry do rywalizacji. Jednak późniejsze przyznanie się do użycia AI zmusiło organizatorów do odebrania Clair Obscur zdobytych statuetek. Komisja konkursowa zdecydowała, że skorzystanie z generatywnej sztucznej inteligencji, nawet na etapie wczesnych prac, narusza regulamin i jest
wystarczającą przesłanką do dyskwalifikacji gry
.
Tytuły przyznano kolejnym pozycjom na liście nominacji. Gra
Sorry We’re Closed wygrała tym samym w kategorii Najlepszego Debiutu
, natomiast
nagroda za Grę Roku powędrowała do Blue Prince
.