
fot. Izera, materiały prasowe
Spółka
ElectroMobility Poland
, która miała stworzyć Izerę, polski samochód elektryczny, ma otrzymać
4,5 mld zł ze środków KPO na budowę Polskiego Hubu Elektromobilności.
Wniosek firmy został oceniony pozytywnie i znalazł się na liście rankingowej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). W ramach huba elektromobilości powstać miałaby m.in. fabryka samochodów elektrycznych.
Przypomnijmy, że w 2016 roku
Mateusz Morawiecki
obiecywał, że do 2025 roku po drogach będzie jeździć milion polskich samochodów elektrycznych. Powołano w tym celu specjalną spółkę ElectroMobility Poland. Prace nad Izerą nie wyszły jednak poza stworzenie makiety samochodu.
Już w zeszłym roku Ministerstwo Aktywów Państwowych informowało, że
projekt Izera nie będzie dalej realizowany.
- Coś takiego jak Izera nie istnieje. To jest jedna z tych halucynacji PiS-u, że można zbudować samochód, nie mając niczego. To nawet w »Ziemi obiecanej« się nie udało. Czegoś takiego jak Izera nie ma, natomiast istnieje spółka ElectroMobility Poland, która prowadzi pewien projekt, który myśmy przekierowali z torów science fiction na tory biznesowe. Teraz rozmawiamy o klastrze elektromobilności - informował wówczas minister Jakub Jaworski.
Spółka ElectroMobility Poland ma jednak nową strategię dotyczącą swojego działania, choć według medialnych doniesień nie obejmuje już ona Izery. Dalej chce jednak
zbudować fabrykę w Jaworznie
, która miałaby w pierwszym etapie umożliwić
produkcję 150 tys. samochodów rocznie
. Fabryka miałaby zatrudniać ok. 7 tys. osób, a jej ekosystem nawet 30 tys.
W piątek NFOŚiGW ogłosił listę rankingową projektów, które zostały zakwalifikowane do otrzymania środków z KPO w ramach
instrumentu wsparcia dla gospodarki niskoemisyjnej.
Znalazły się na niej dwa podmioty: PowerUp HydroTech Sp. z o.o. z projektem budowy zakładu produkcji generatorów wodorowych i ogniw paliwowych oraz właśnie ElectroMobility Poland z projektem "Polski Hub Elektromobilności".
Jak informują media,
firma ubiega się o 4,5 mld zł z KPO.
W ramach hubu powstać miałaby fabryka samochodów w Jaworznie, centrum badawczo-rozwojowe oraz utworzenie europejskiej marki motoryzacyjnej.
Jak informuje NFOŚiGW, lista rankingowa dopiero
otwiera drogę do rozpoczęcia procesu negocjacji
warunków zaangażowania kapitałowego przez powołany do tego zespół. Ostateczna decyzja dotycząca przyznania środków z KPO zostanie podjęta po negocjacjach.
- Decyzja NFOŚiGW to bardzo ważny kamień milowy zapewniający finansowy fundament dla realizacji inwestycji o który spółka zabiegała przez wiele lat. Decyzja ta otwiera drogę do negocjacji oraz podpisania umowy inwestycyjnej, a w kolejnym kroku zakończenia procesu montażu finansowego dla całości projektu. Nowa umowa inwestycyjna umożliwi również zakończenie negocjacji dotyczących partnerstwa strategicznego z globalną firmą motoryzacyjną - komentuje
Tomasz Kędzierski
, prezes ElectroMobility Poland.