Logo
  • DONALD
  • UOKIK DAŁ PLAY RÓZGĘ, FIRMA MA ZAPŁACIĆ 108 MLN KARY ZA ZABIERANIE KLIENTOM RABATÓW

UOKiK dał Play rózgę, firma ma zapłacić 108 mln kary za zabieranie klientom rabatów

24.12.2025, 12:45
fot. East News
Prezes
Urzędu Ochrony Konsumentów i Konkurencji
nałożył
108 mln zł kary na sieć Play
za niesłuszne odbieranie rabatów w przypadku przekroczenia terminu płatności za rachunek. Urząd uznał, że działa to jako niedozwolona kara umowna i nakazał sieci zwrot jej klientom nienależnie pobranych opłat. 
UOKiK wyjaśnia, że chodzi o sytuację, w której operator
proponuje klientom rabat za e-fakturę i terminowe płatnośc
i, zazwyczaj w wysokości 5 zł miesięcznie. Gdy jednak klient spóźni się z płatnością, traci tę zniżkę i jego następny rachunek rośnie. 
"Aby skorzystać ze zniżki, klient musi spełnić dwa warunki: wyrazić zgodę na faktury elektroniczne oraz opłacać rachunki w terminie. Jeśli spóźni się z wpłatą, to w kolejnym okresie rozliczeniowym traci rabat - najczęściej 5 zł za każdą usługę. Na przykład, gdy na danym rachunku rozliczanych jest kilka numerów telefonów lub usług, w ramach których udzielony został ten rabat, do faktury doliczona zostanie wartość utraconego rabatu dla każdego numeru lub usługi, przez co abonament zwiększa się, zamiast maleć. Przykładowo, o kwotę 15 zł w przypadku dwóch numerów telefonów i usługi internetu stacjonarnego lub o 25 zł, jeśli faktura dotyczy trzech numerów telefonu, usługi internetu stacjonarnego i telewizji" - opisuje UOKiK. 
W ocenie prezesa UOKiK mechanizm ten działa jak
niedozwolona kara umowna za opóźnienie w zapłacie.
- Promocja nie może mieć podwójnego dna. Zniżka za e-fakturę i terminową płatność ma być zachętą do nowoczesnych rozliczeń, a w praktyce jest dotkliwą sankcją za nawet niewielkie opóźnienie w opłaceniu rachunku. Taki mechanizm narusza prawo i uderza w konsumentów, dlatego nałożyłem na operatora sieci Play karę oraz obowiązek zwrotu nienależnie pobranych opłat - tłumaczy prezes UOKiK
Tomasz Chróstny.
Urząd wyjaśnia, że przepisy kodeksu cywilnego jednoznacznie wskazują, iż w razie opóźnienia w płatności klient może zostać obciążony odsetkami za czas opóźnienia, ale nie można nakładać na niego dodatkowych sankcji. 
"Odbieranie zniżki i podnoszenie abonamentu jest więc
sprzeczne
z tymi przepisami i w praktyce stanowi formę niedozwolonej prawnie kary umownej" - tłumaczy UOKiK.
Prezes UOKiK nałożył na Play karę w wysokości
108 573 207 zł
, nakazał również operatorowi zaniechania stosowanej praktyki oraz zwrócenie klientom niezależnie pobranych opłat. Wyrok nie jest prawomocny, Play już zapowiedział odwołanie. 
 

Hej, przypominamy tylko:

1. Szanujemy nawet ostrą dyskusję i wolność słowa, ale nie agresję. Przemocowe treści będą usuwane.

2. W komentarzach można swobodnie używać embedów z mediów społecznościowych.

3. Polecamy założenie konta, dzięki temu możesz zobaczyć wszystkie swoje dyskusje w jednym miejscu i dodać coś (👉 Sortownia), co trafi na stronę główną.

4. Jeżeli chcesz Donalda bez reklam, dołącz do naszych patronów: https://patronite.pl/donaldpl

STRONA GŁÓWNA »
NAJLEPSZE KOMENTARZE TYGODNIA