
Fot.: East News
W pierwszym półroczu 2025 roku w państwach należących do Unii Europejskiej oraz w Wielkiej Brytanii zarejestrowano
6,862 mln
nowych samochodów osobowych, z czego ponad
347 tys.
wyprodukowanych w Chinach. Tym samym
ich udział w rynku po raz pierwszy przekroczył 5 proc.
i zbliżył się do wyników osiąganych przez Mercedesa.
Zgodnie z danymi JATO Dynamics, w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2025 roku w krajach należących do Unii Europejskiej oraz w Wielkiej Brytanii zarejestrowano o
91 proc.
więcej samochodów chińskich marek niż w analogicznym okresie 2024 roku. Najpopularniejszym chińskim producentem samochodów pozostaje
SAIC Motor
. W ujęciu rocznym
właściciel marki MG
odnotował wzrost sprzedaży o
33,3 proc
., co po raz pierwszy pozwoliło mu wyprzedzić Teslę. W pierwszej połowie 2025 roku w Unii Europejskiej zarejestrowano
107 171 pojazdów
od SAIC Motor.
Mimo to najbardziej zauważalny wzrost liczby rejestracji zanotował
BYD
. W pierwszej połowie 2025 roku w Unii Europejskiej oraz Wielkiej Brytanii zarejestrowano
70,5 tys.
samochodów tej marki. Szczególną popularnością cieszył się model
byd seal u
, który w I poł. 2025 r. był trzecią najczęściej rejestrowaną hybrydą typu plug-in.
Na brak zamówień nie mogli narzekać także inni chińscy producenci samochodów. Chodzi o marki takie jak
Jaecoo
,
Omoda
,
Leapmotor
i
Xpeng
, które cieszyły się szczególnym zainteresowaniem w Polsce. W pierwszej połowie 2025 roku w naszym kraju zarejestrowano
ponad 16,6 tys.
nowych samochodów z Chin, co przełożyło się na
5,8 proc.
udziałów w rynku.
Straciły z kolei modele ze znacznie dłuższą historią na europejskim rynku. Spośród największych koncernów największy spadek liczby rejestracji w ujęciu rocznym zanotował Stellantis (-11,1proc. r/r).
Najmocniej spadła liczba rejestracji
fiatów
, których udział w rynku spadł o
23 proc.
w ujęciu rocznym. O
8,6 proc.
zmniejszyła się natomiast liczba
toyot
. W naszym kraju Toyota wciąż ma blisko 16 proc. udziałów w rynku nowych aut, natomiast w skali całej Unii Europejskiej jest to niespełna 8 proc.
W drugą stronę zmierza popularność
cupry
, która zyskuje głównie kosztem siostrzanych seatów. W ujęciu rocznym popularność tego modelu wzrosła o
35 proc
. Najpopularniejszą marką na Starym Kontynencie pozostaje z kolei
Volkswagen
, który w analizowanym okresie zanotował blisko
748 tys. zarejestrowanych egzemplarzy
. W ujęciu rocznym oznacza to wzrost o
2,8 proc
.