Logo
  • DONALD
  • SERWIS WAKACJE.PL DOSTAŁ MILION KARY OD UOKIK ZA NIEZBYT SZCZERE OFERTY I NIEPEŁNE CENY

Serwis Wakacje.pl dostał milion kary od UOKiK za niezbyt szczere oferty i niepełne ceny

27.12.2023, 14:10
Prezes
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Tomasz Chróstny nałożył
ponad 1 mln zł kary na portal Wakacje.pl
. Serwis jest spółką zależną Wirtualnej Polski. Urząd zwrócił uwagę, że prezentowane na stronie Wakacje.pl
ceny wycieczek były nieaktualne lub niepełne
. Po rozwinięciu oferty pokazywała się inna - wyższa cena, niż była pierwotnie widoczna w wyszukiwarce.
Często ceny nie zawierały obowiązkowej składki na fundusz gwarancyjny lub były to ceny historyczne. Problem różnic cenowych dotyczył co najmniej 40 procent sprawdzonych ofert. Urząd twierdzi, że "poprzez nierzetelne działanie wyszukiwarki konsumenci byli
wprowadzani w błąd
, wskutek czego mogli podejmować nieoptymalne decyzje zakupowe".
UOKiK wskazał trzy przykłady: 7 dni na Kubie, 1 osoba. Wyniki wyszukiwania: 7 127 zł, po rozwinięciu szczegółów oferty: 8 475 zł; różnica w cenie to 1 348 zł. 7 dni w Egipcie, 1 osoba. Wyniki wyszukiwania: 2 480 zł, po rozwinięciu szczegółów oferty: 3 112 zł; różnica w cenie to 632 zł. 7 dni w Hiszpanii, 1 osoba. Wyniki wyszukiwania: 3 737 zł, po rozwinięciu szczegółów oferty: 3 975 zł; różnica w cenie to 238 zł.


"Na stronach internetowych i w wyszukiwarkach ofert powinny być pokazywane ceny aktualne i kompletne, tak by konsument nie musiał weryfikować, jaki jest rzeczywisty koszt wycieczki w celu podjęcia najkorzystniejszej dla niego decyzji zakupowej. Przedsiębiorca prowadzący serwis internetowy, który umożliwia wyszukiwanie i sortowanie ofert z uwzględnieniem wysokości cen, odpowiada za przejrzyste ich prezentowanie, dlatego zgodnie z prawem musi mieć pewność, że cena zawiera wszystkie obowiązkowe opłaty i podawać je na każdym etapie, gdy informuje o koszcie wyjazdu.
Nie można oczekiwać, że konsument będzie podchodził z podejrzliwością do przekazywanych mu informacji,
tak samo jak nie można doprowadzać do sytuacji, aby wyszukiwarka ofert wprowadzała konsumentów w błąd" - mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Zarząd ukaranej spółki wydał oświadczenie, w którym przekazał, że będzie
odwoływał się od decyzji UOKiK
:
- Zarząd nie zgadza się z przyjętą przez Prezesa UOKiK argumentacją, która była podstawą decyzji o ukaraniu. Wakacje.pl to serwis zbierający i prezentujący oferty blisko 100 biur podróży. Prezes UOKiK obarczył Wakacje.pl odpowiedzialnością za różnice w cenach ofert tychże biur, które mogą występować pomiędzy ceną wyświetlaną na wynikach wyszukiwania a widoczną na szczegółowym widoku oferty. UOKiK pominął okoliczność, że serwis Wakacje.pl
, jako agent turystyczny, prezentuje zawsze ceny, jakie zostały mu przesłane przez biura podróży
i na żadnym etapie nie wpływa na ich poziom - przekazano w oświadczeniu.
- W tym postępowaniu
zostaliśmy obarczeni odpowiedzialnością za coś, na co nie mamy wpływu
. Nie ma takiej czynności, którą Wakacje.pl mogłyby samodzielnie wykonać, żeby zlikwidować te rozbieżności - mówi Wirtualnym Mediom Dariusz Górzny, prezes Wakacje.pl.
Podobne postępowanie toczy się wobec serwisu Travelplanet.pl.
Zobacz też:

Dokarm kaczkę przez internet

Zapraszamy do zapoznania się z naszym Patronite, także jeżeli nie zamierzasz nic wpłacać. To jest nasz manifest:

https://patronite.pl/donaldpl

STRONA GŁÓWNA »
NAJLEPSZE KOMENTARZE TYGODNIA