
Fot. Shutterstock / East News / Reuters
Agencja Reuters
opublikowała
reportaż, w którym demaskuje praktyki Mety
wobec reklamowania oszustw. Z ujawnionych dokumentów wynika, że gigant technologiczny w tym roku
przewiduje zarobić 16 mld dolarów na takich reklamach
, co ma stanowić aż
10% całkowitych rocznych przychodów
. Według szacunków Mety użytkownikom Instagrama, Facebooka i WhatsAppa wyświetlane jest
15 mld oszukańczych reklam dziennie
.
Mowa o materiałach promocyjnych o "podwyższonym ryzyku" bycia oszukańczymi, czyli takich, które wykazują wyraźne oznaki scamu, jak np. nielegalnych kasyn czy sprzedaży zakazanych produktów medycznych. Wcześniej nieujawnione dokumenty, do których dotarł Reuters, wskazują, że gigant mediów społecznościowych
niechętnie podejmuje działania
ograniczające takie nadużycia,
jeśli miałyby one zagrażać interesom finansowym
firmy.
Większość oszukańczych reklam pochodziła od marketerów na tyle podejrzanych, że byli
oznakowani w wewnętrznych systemach Mety jako potencjalne ryzyko
scamu. Jak tłumaczy Reuters, tacy reklamodawcy są jednak blokowani dopiero wtedy, gdy zautomatyzowany system oceni ryzyko faktycznego oszustwa na 95% lub więcej. Jeśli wskaźnik jest niższy, ale wciąż wysoki,
Meta pobiera od reklamodawcy wyższe stawki
, co z założenia ma go zniechęcić i tym samym ograniczyć ilość reklam wyłudzeń na platformach.
"Rzecznik Mety, Andy Stone, w oświadczeniu stwierdził, że dokumenty udostępnione Reutersowi »przedstawiają
wybiórczy pogląd, który wypacza podejście Mety
do oszustw i wyłudzeń«. Wewnętrzne szacunki firmy, zgodnie z którymi 10,1% jej przychodów w 2024 r. miało pochodzić z oszustw i innych niedozwolonych reklam, były
»surowe i zbyt ogólne«
, przekazał Stone. Firma później ustaliła, że rzeczywista liczba była niższa, ponieważ szacunki obejmowały również »wiele« legalnych reklam - powiedział.
Odmówił podania zaktualizowanej liczby
", czytamy w reportażu brytyjskiej agencji.
Z materiałów analizowanych przez Reutersa wynika również, że Meta i jej platformy były zaangażowane w
jedną trzecią wszystkich udanych oszustw w USA
. Z kolei w zeszłym roku brytyjski organ regulacyjny przekazał, że gigant technologiczny był przyczyną 54% wszystkich oszustw związanych z płatnościami w 2023 roku, co stanowi
dwukrotnie większy wynik niż dla wszystkich innych platform społecznościowych razem wziętych
.
Dokumenty wskazują, że
Meta nie zamierza dobrowolnie ograniczać liczby wyłudzających reklam
, a jedynie reagować na regulacje narzucane przez rządy. Jak zauważa agencja Reuters, przychody od nieuczciwych reklamodawców znacząco przewyższają potencjalne kary, dlatego firma skupi się na działaniach w krajach, gdzie spodziewa się nadchodzących regulacji.