Logo
  • DONALD
  • BADANIE: MODA NA SUVY I CORAZ WYŻSZE MASKI TO WIĘKSZE RYZYKO DLA PIESZYCH

Badanie: moda na SUVy i coraz wyższe maski to większe ryzyko dla pieszych

21.06.2025, 17:00
Fot. Unsplash: Hyundai Motor Group, Sven D / X: @fietsprofessor
Z raportu sporządzonego przez belgijską organizację Transport & Environment wynika, że
coraz wyższe maski samochodów, zwłaszcza SUV-ów i pickupów, mają bezpośredni wpływ na śmiertelność wśród pieszych i rowerzystów
. Eksperci ocenili, że w wyniku wzrostu wysokości maski samochodowej z 80 do 90 centymetrów w razie wypadku ryzyko śmierci pieszego lub rowerzysty wzrasta o
27%
.
Autorzy badania ocenili, że obecnie obserwuje się problem związany z rosnącą wysokością aut jeżdżących po europejskich drogach. Jednocześnie z raportu wynika, że
kierowca tego typu pojazdów nie jest w stanie zauważyć dziecka o wzroście 136 centymetrów
, stojącego bezpośrednio przed samochodem. Oznacza to, że wraz z wzrostem popularności aut z wysokimi maskami zwiększa się ryzyko wystąpienia wypadków drogowych.
Dodatkowo eksperci wskazali, że gdy dochodzi do wypadku z wysokim SUV-em,
pojazd częściej uderza w kluczowe organy dorosłego lub głowę dziecka
. Uderzenie powyżej środka ciężkości pieszego sprawia z kolei, że człowiek jest często przewracany na jezdnię i przejeżdżany. Dla porównania,
niskie maski zazwyczaj uderzają w nogi pieszego
, co oznacza większą szansę na przeżycie.
Raport T&E wykazał także, że średnia wysokość maski nowych samochodów sprzedawanych w Europie
wzrosła z 77 cm
w 2010 roku
do 84 cm
w 2024 roku. Ma to związek ze
wzrostem sprzedaży SUV-ów
, których udział w rynku wzrósł z 12 do 56% wszystkich samochodów sprzedawanych w omawianym okresie.
Na rosnące zagrożenie ze strony wysokich samochodów wpływa fakt, że w Europie nie ma prawnie uregulowanego limitu co do wysokości maski pojazdów. Badacze sugerują, że aby zapewnić bezpieczeństwo pieszym oraz rowerzystom, wysokość auta nie powinna przekraczać 85 cm.
Mimo to producenci tego typu pojazdów bronią się, wskazując na
stosowanie nowoczesnych rozwiązań
. Po zapoznaniu się z wynikami badania T&E The Guardian zwrócił się z prośbą o komentarz do rzecznika spółki Jaguar Land Rover. Zapewnił on, że
firma "przestrzega najwyższych standardów bezpieczeństwa"
, a nowe pojazdy są wyposażone m.in. w systemy wykrywania pieszych, kamery 3D i autonomiczne hamowanie awaryjne.
Zobacz też:

Hej, przypominamy tylko:

1. Szanujemy nawet ostrą dyskusję i wolność słowa, ale nie agresję. Przemocowe treści będą usuwane.

2. W komentarzach można swobodnie używać embedów z mediów społecznościowych.

3. Polecamy założenie konta, dzięki temu możesz zobaczyć wszystkie swoje dyskusje w jednym miejscu i dodać coś (👉 Sortownia), co trafi na stronę główną.

4. Jeżeli chcesz Donalda bez reklam, dołącz do naszych patronów: https://patronite.pl/donaldpl

STRONA GŁÓWNA »
NAJLEPSZE KOMENTARZE TYGODNIA