Amerykańskie władze federalne
poinformowały, że
w 2018 roku internetowi giganci wydali na lobbing
w Waszyngtonie r
ekordowe kwoty
.
Alphabet,
do którego należy Google,
przeznaczył na ten cel 21 milionów dolarów
, tylko w ostatnim kwartale wydając 4,9 miliona.
Lobbing w Stanach Zjednoczonych jest powszechnie stosowanym elementem kultury politycznej.
"Wpływanie na polityków" przez ogromne firmy jest legalne i regulowane specjalnymi przepisami.
Profesjonalni lobbyści muszą rejestrować się w specjalnych bazach, informując też, jakich klientów reprezentują.
Jak wskazują ostatnie raporty,
poziom lobbingu w Waszyngtonie jest obecnie na najwyższym poziomie w historii.
W 2017 roku w bazie zarejestrowanych było ok. 12 tysięcy profesjonalnych lobbystów, a na ich działania wydano 3,34 miliarda dolarów.
Najwięcej przeznaczają na lobbing firmy zajmujące się obrotem nieruchomościami,
kolejne są te związane z
medycyną
,
branżą farmaceutyczną i ubezpieczeniami medycznymi
, dbając o uchwalanie korzystnego dla siebie prawa.